upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Dricka är viktigt!

Wellness & Avkoppling

dricka

Dricka är viktigt!

Att kroppen behöver minimum 1-2 liter vatten dagligen har du förmodligen redan hört. Genom att dricka 2 liter vatten dagligen hålls kroppen avgiftad och cellerna friska och hälsosamma. Vatten har många fördelar, det ökar din ämnesomsättning och innehåller inga kalorier. Dricker du dessutom vatten med kolsyra mättar det lite mer än vanligt vatten.

Tycker du inte om vatten? Då kan du prova att blanda i lite juice så har du helt plötsligt skapat din egna isotoniska dryck – en perfekt sportdryck för dig som tränar.

Det är bra om du försöker dricka små klunkar under ditt träningspass, det gör så att dina muskler tar till sig syre bättre och du förhindrar överhettning. Dessutom om du ofta blir upplåst i magen minskar det ofta om du dricker små klunkar under träningen. En bra tumregel är att dricka ca 0,5-1,0 liter per timme du tränar.

I grund och botten är människan ett vattendjur. Vår kropp består av två tredjedelar vatten och varje dag strömmar det flera tusen liter vatten genom vår hjärna och våra njurar. Vattennivån och saltnivån styrs från njurarna så att vår vätskebalans håller en jämn nivå. En vuxen människa förlorar normalt mellan 2,5-3 liter vatten per dag (omkring 4% av sin kroppsvikt).

Den vätskan man förlorar måste ersättas med vatten. Tänk på att under ett träningspass kan du förlora upp emot 0.9-2,1 liter vatten i timmen, det är därför viktigt att dricka extra mycket under träning och inte bara var femtonde minut utan också innan, under & efter träningspasset.

Om du känner extra stor törst så kan det vara tecken på att kroppen har vätskebrist och behöver vatten. När det kommer till vad man ska dricka så rekommenderas det mineralvatten, kranvatten, osötad fruktsaft och färska juicer.

I tävlingssporter är det väldigt populärt med isotoniska sportdrycker, alltså drycker som kroppen snabbt tar upp som innehåller både salt och lite sött som snabbt absorberas av kroppen. Däremot ska du hålla dig undan från kaffe, svart te, öl och vin då det är vätskedrivande och inte lämpliga törstsläckare.



DrinkFit

Påminnelse om att dricka - "Drink Fit"

Att dricka regelbundet, även under träning är mycket viktigt. Många glömmer att dricka under träning så passa på att ge din kropp tillräkligt med vätska när du tränar.

På många av Hammers crosstrainers finns det en dryckpåminnare som hjälper dig att komma ihåg att dricka var 15, 30 och 40 minut, namnet på denna funktion är ”drink fit”.

Du kan själv programmera funktionen och anpassa den efter dina dryckesbehov.


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00