upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

9 vanor som gör att du ser äldre ut än du är

Wellness & Avkoppling

9 Vanor som gör att du ser äldre ut än du är

9 vanor som gör att du ser äldre ut än du är

Den legendariska eviga ungdomens källa, är nog svår att grundligt utforska, men vetenskapen har ändå lärt oss mycket om faktorer som påverkar och accelerar åldrandet. Det är faktiskt möjligt att sakta ner takten och åldras långsammare, och du kan aktivt engagera dig i att utveckla nya enkla rutiner i din vardag för att känna dig yngre och friskare, och se yngre ut än dina år låter dig tro.

 

1. Du dricker för lite vatten

En av de viktigaste åtgärderna du enkelt kan vidta för dig själv och din kropp är att dricka tillräckligt. Vatten är viktigt av flera anledningar, t.ex. reglerar det din matsmältning, förbättrar ditt immunförsvar, ger dig mer energi och hjälper till att hålla dig vid din idealvikt. En mängd neurologiska studier har även visat att vatten förbättrar mentala processer. Men kanske är dess största fördel ändå frisk och fräsch hud.

2. Du använder inte solskyddskräm

Genom att regelbundet utsätta din hud för solljus åldras den snabbare. Men det är aldrig för sent att bättra på dåliga vanor! Medicinsk forkning har bevisat att ju tidigare du börjar skydda dig desto bättre resultat uppnår du. De som senare i livet börjar skydda sig mot solens UV-strålar märker fort en mätbar minskning av rynkor, pigmentering och slapp hud. Så börja skydda din hud från solljus nu.

3. Du tvättar inte ansiktet innan du går till sängs

Gå aldrig mer till sängs innan du har rengjort ditt ansikte ordentligt. Dina porer absorberar allt möjligt damm, smuts, avgaser etc. från din omgivning under dagens lopp. Om du inte tvättar bort resterna av din dag, kommer du att vakna upp med oren, irriterad hud som har svårt att motstå bakterier och orenligheter. Bortsett från att smutsen istället stannar kvar i och på din kropp, blir resultatet glanslös, oren, fettig och finnig hud.

4. Du använder ingen fuktighetskräm

Genom att dricka tillräckligt med vatten, ser du till att din kropp är hydratiserad både in-och utvändig. Men det räcker inte nuförtiden, eftersom vår hud utsätts för mer slit än någonsin förr från olika miljöförhållanden, som t.ex. partikeldamm och avgaser som flyter runt i vår atmosfär, speciellt i större städer. Som bot gäller det alltså att ge din hud mer fukt, men här är det bästa rådet inte nödvändigtvis att investera i den dyraste, mest forskade antirynk-krämen du kan köpa för pengar, och som inte jämnar ut annat än din plånbok. Din hud slätas ut och behandlas lika bra, eller bättre, med krämer som inte innehåller mängder med kemikalier, t.ex. känns ett par droppar naturlig kokosolja varje morgon bra på huden, och är dessutom ett billigt sätt att effektivt ge din hud näring, utan en massa onödiga tillsatser!

5. Du äter för mycket kolhydrater

Moderna matvanor är en av anledningarna till att huden åldras i förtid. Det största problemet är den överdrivna mängden socker vi idag konsumerar. Socker är en av huvudingredienserna i de flesta fabrikproducerade produkter vi handlar i diverse paket och förpackningar i vår mataffär. Enligt Zuckerinfo.de, konsumerar varje svensk i genomsnitt 36 kg socker under ett år! Detta socker bidrar till mörka ringar under ögonen, uttorkad hud, rynkor och akne, samt en mängd nya folksjukdomar som hela tiden dyker upp i samband med utvecklingarna i människors matvanor. Försök därför att så ofta som möjligt äta oraffinerade, naturliga matprodukter, t.ex. fullkorn, frukt och grönsaker som innehåller de viktiga mineraler och spårelement som din kropp och hud behöver.

6. Du tvättar håret varje dag

Genom att tvätta håret alltför ofta, avlägsnar du de naturliga oljor som skyddar det, och resultatet blir ett torrt, sprött och glanslöst hår. Försök att vänja dig till att tvätta håret 1-2 gånger i veckan istället. Du kommer snart att märka att ditt hår känns mjukare och har mer glans. Kom också ihåg att det är bättre för din hud att inte duscha i alltför varmt vatten, eftersom det torkar ut både din hud och ditt hår.

7. Du använder inte solglasögon

Utöver solkräm för att skydda din hud, är det även viktigt att skydda den tunna huden runt ögonen, eftersom den är känsligare än resten av ansiktshyn. Utan solglassögon har du en tendens att kisa mer, ofta helt omedvetet. Det leder till rynkor runt ögonen - ett tydligt tecken på åldrande hud.

8. Du äter för ofta ute på restaurang

En hälsosam, balanserad och växtbaserad kost är nyckeln till en klar och frisk hud. Om du äter ute på restaurang kan du inte vara säker på att din kropp får den näring den behöver.

Självklart är det OK att äta ute då och då, men du bör vara medveten om de värdefulla livsmedel som finns tillgängliga på marknaden idag och utnyttja dem som bas för en balanserad diet. Endast genom att själv klokt välja vad du äter, kan du se till att din kropp får i sig den näring den behöver för att vara i full form, och att reparera och varsamt ta hand om din hud så att du både mår bättre och ser yngre ut. Kom ihåg att ju oftare du äter ute på restaurang, desto mer proppar du dig full med ohälsosamt raffinerat fett, socker och salt, och du undviker att ge din kropp den kost den faktiskt behöver.

Flera studier i den ledande medicinska tidskriften Lancet fann att människor åldrades mätbart långsammare på cellnivå när de följde hälsosamma livsvanor just genom att hålla sig till en balanserad kost bestående av oraffinerade fetter, vegetarisk kost med mycket frukt och grönsaker och obehandlat spannmål i kombination med regelbunden motion och en aktiv hantering av stressnivåer.

9. Du äter inte nog med fett

Enkla, fleromättade syror, som finns i t.ex. avokado och nötter är väldigt bra för huden eftersom de innehåller en mängd antioxidanter, essentiella fettsyror och E-vitamin, som är en antioxidant och skyddar mot fria radikaler, ger dig slätare, yngre hud och ser dessutom till musklernas syreförsörjning.

Om du håller dig till de här 9 reglerna kan du hjälpa din kropp att hålla sig ung längre.


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00