upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Apelsinhud: Vad göra när man får gropar i rumpan?

Celluliter

Celluliter: Så bekämpar du oönskade gropar

Man kallar dem apelsinhud, hagelskador eller dermopanniculosis deformans – ja, celluliter är statsfienden nummer ett. Det är åtminstone vad de färgglada skvallertidningarna propagerar på nytt varje år. De verkar kunna slå till mot alla kvinnor mellan vaggan och graven, oavsett om man är gammal eller ung, smal eller tjock.

Så vad ska man göra? Ignorera dem, behandla dem eller börja träna? Och framför allt: Var inte gropar i rumpan ett eftertraktat skönhetsideal en gång i tiden?


Celluliter – ett isolerat fenomen? Inte alls!

I många olika studier har bekräftats att 90 procent av alla kvinnor över 20 år har tecken på apelsinhud på magen, benen och rumpan. Män däremot drabbas nästan aldrig av celluliter. Detta bekräftas av Tatjana Pavicic, dermatolog vid Ludvig-Maximilian-universitetet: ”Män får tjocka magar, men som regel inga celluliter”. Det händer bara när mannen har brist på manliga könshormoner, enligt Tatjana Pavicic. Varför får vi dem då? Vad är det som gör att männen slipper gropar i rumpan? Det beror framför allt på sättet som de lagrar fett på: Män lagrar sitt fett mellan organen i bukhålan och får därför oftare kämpa med en växande kulmage. De kvinnliga könshormonerna däremot lagrar överskottsfettet främst under huden på rumpan och låren. Om fettreserverna stöter mot en svag bindväv bildar de större depåer och trycker inifrån mot huden. På så sätt uppstår ojämna gropar. Hur kraftiga groparna blir beror också på den genetiskt betingade känsligheten i familjen. Tunn hud, svag blodcirkulation, vätskeansamling och bindväv som gett vika kan bidra till att man får celluliter.


Hej gropar, är ni redan här?

Vad ska man alltså göra när apelsinhuden breder ut sig över våra lår, på rumpan och höfterna? Det finns massor av träningsvarianter mot celluliter och kosmetikaindustrin tjänar massor på krämer, lotioner och salvor av alla de slag. Men det finns knappast någon produkt som håller vad den lovar. Till exempel genomförde testinstitutet Stiftung Warentest 2009 en studie med över 300 kvinnor: Man använde 10 av produkterna på marknaden och smörjde in, masserade och lade på masker med följande resultat: Vartenda ett av mirakelmedlen underkändes obarmhärtigt. Orsaken till att kosmetikatillverkarnas lösningar är undermåliga är framför allt att det finns väldigt lite oberoende och objektiv forskning om celluliter. Det finns dessutom så gott som ingen medicinsk facklitteratur om apelsinhud och kraftiga celluliter. En sökning i ansedda ”British Medical Journal” ger till exempel bara en enda träff om Dermopanniculosis deformans: en artikel från 2002 där den dåvarande utgivaren ironiserar över ”icke-sjukdomen”. Den erkända och fristående forskningen verkar alltså inte ta många kvinnors osäkerhet på allvar, medan kosmetikaindustrin för länge sedan insett att här finns ett hål i markanden och månad efter månad öser ut nya krämer, roller, oljor och plåster på marknaden.


Att ha eller inte ha – det är frågan

Kvinnor investerar globalt cirka tre miljarder dollar om året i produkter mot apelsinhud. Kosmetikaindustrins forskning har emellertid inget att möta efterfrågan från deras kunder med: ”Företagen vill snabbt få ut sina medel på marknaden och inte vänta på resultaten från långtidsstudier”, säger dermatologen Tatjana Pavicic. Myndigheterna kräver bara att kosmetikatillverkarna kan garantera att beståndsdelarna som används är ofarliga. Kosmetika är dessutom inte likställt med läkemedel, därför behöver de inte ha någon påvisbar effekt.


Finns det någon mirakelkur mot celluliter?

Sport, hälsosam mat och massage – är det mirakelkuren mot apelsinhud och kraftiga celluliter? Det bidrar i vilket fall till att göra huden jämnare. Men den som har anlag för att få celluliter blir aldrig helt av med de oönskade groparna. Detta bekräftas också av den tunnsådda cellulitforskningen: 2010 analyserade forskare mer än 50 olika terapimetoder, med resultatet: Oavsett metod, t.ex. ultraljud, rullmassage eller laser, gav ingen metod hundraprocentigt resultat i kampen mot groparna. Har vår motvilja mot alla synliga skavanker alltid varit så stor som den är nu? På slutet av 1500-talet målade en av tidernas största konstnärer Peter Paul Rubens sina tre gracer ... med gropar, apelsinhud och svällande former. Är apelsinhuden en kvarleva från förindustriell tid, som vi vill rationalisera bort med hjälp av modern kosmetika? Vore det inte bättre att vara försiktigare med sin kropp?


Vad kan jag själv göra mot detta?

För att bli av med groparna måste din huden stramas upp. Då fungerar, tvärtemot den allmänna meningen, styrketräning mycket bättre än konditionsträning. För här kommer vår muskulatur med i bilden. Om vi bygger upp och stärker våra muskler blir efterhand också vår hud stramare över dem. Det är då klokt att kombinera ett muskelbyggande program med inriktad konditionsträning (uthållighetsträning) tillsammans med en anpassad kost. Men prio ett är muskelbyggnad. Naturligtvis varierar resultaten beroende på person, men för närvarande är det den enda verkligt effektiva lösningen.


Träningstips:


Styrketräning

a) Utfallssteg med hantlar eller kettlebells
Benet som ska tränas förs framåt med ett stort utfallssteg, därefter släpper man spänningen. Då böjs det främre benet, det bakre benet ska vara nästan sträckt och nästan vidröra marken med knäet. Sträck nu frambenet igen och återgå till utgångspositionen medan du andas ut.

Träning med kettlebells

b) Abduktorer med band
Här tränar man särskilt sätesmuskeln och den yttre lårmuskulaturen. Rörelsens genomförande: Stöd dig med armen på redskapet. Dra benet åt sidan. Tårna pekar framåt, höften står stabilt i samma position. Bibehåll spänningen en kort stund och återgå sedan till utgångspositionen. Vårt tips: Välj ett lågt motstånd och upprepa övningen tills du känner en brännande känsla i muskeln.

Hemmagym Bio Force

Konditionsträning

Högintensitetsträning på ergometern Ett 20–30-minuters konditionspass enligt HIT-principen sätter igång ämnesomsättningen och främjar samtidigt blodcirkulationen i vävnaderna. Att köra det här passet tre gånger i veckan efter ditt vanliga pass ger ett perfekt komplement till träningen.

Konditionsträning med motionscykel

Vårt tips: Cykelergometern Cardio XT5 möjliggör en målinriktad och omväxlande träning för att förbränna fett och tona kroppen. Du kan hitta ett utförligt test för Cardio XT5 på cross-heimtrainer.de (endast tyska).

Testsegrare: Vår ergometer Exum från FINNLO by HAMMER utsågs till segrare av Stiftung Warentest i nummer 1/2015. Den klarade konkurrensen med 10 andra motionscyklar i ett omfattande test av ergometrar och motionscyklar. Vi är mycket nöjda med toppbetyget och bekräftelsen av vår höga kvalitet! Här kan du läsa mer om testbetyget.


>> Om våra konditionsredskap


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00