Sittcykel

Ryggvänlig kardiovaskulär träning

Med en liggcykel tränar du din uthållighet på ett hälsoinriktat, ledvänligt och kontrollerat sätt genom att övervaka dina pulsvärden och motsvarande träningsprogram. Med en ergometer kan man också träna musklerna i benen och skinkorna på ett specifikt sätt. En ergometer för liggande träning är perfekt för terapeutiska ändamål eller rehabilitering på grund av ryggstödet. Njut av den led- och ryggvänliga uthållighetsträningen med den liggande ergometern hemma.

Filter

3 artiklar

  1. Product Image
    Ny
    RB 8000
    30 299,00 kr
  2. Product Image
    Ny
    kinomap image
    Comfort Motion BT
    Special Price 8 699,00 kr Regular Price 9 199,00 kr
  3. Product Image
    Ny
    Bestseller
    CleverFold RC5
    Special Price 3 299,00 kr Regular Price 5 999,00 kr
per sida

Köp liggande ergometer

Utrustningen på en liggcykel gör det möjligt att träna uthållighetsträning på ett wattnoggrant sätt. Det betyder att du alltid kan träna hemma enligt dina förinställda värden och följa dina framsteg exakt. För att ständigt förbättra din hälsa är den liggande ergometern din personliga träningspartner för din dagliga kondition. Den kompakta storleken gör att du kan träna på ett litet utrymme.

Om du beställer din liggcykel här i vår webbshop tar vi hand om fraktkostnaderna och erbjuder dig gratis leverans.

Vad kännetecknar en ergometer med liggbås?

En ergometer är en liggcykel som gör att du kan träna musklerna i underkroppen på ett mycket ledvänligt sätt. Liggcyklar är också kända som liggcyklar. Träning med ergometer främjar konditionen och stärker det kardiovaskulära systemet. En liggcykel kännetecknas av ett brett, bekvämt säte och en horisontell trampställning. Liggcykeln är särskilt lämplig för personer med rygg- eller ledproblem och för personer med viktproblem. Den här sofistikerade träningsutrustningens låga ingång och bekväma sittställning är särskilt användarvänlig och därför är liggcyklar också idealiska för seniorer.

Hur skiljer sig liggande ergometrar från konventionella ergometrar och motionscyklar? Jämförelsen

Liggcykeln är en vidareutveckling av ergometern, som i sin tur är en vidareutveckling av motionscykeln. I följande översikt sammanfattas skillnaderna mellan de populära träningsmaskinerna så att du kan jämföra motionscyklar, ergometrar och liggcyklar.

Jämförelse: motionscykel, ergometer, liggcykel

Motionscykel

Med motionscyklar avses klassiskt sett rena cykeltränare. Rörelserna är analoga med dem som sker vid vanlig cykling. Du kliver upp på en sadel och trampar. Till skillnad från en cykel genereras träningsmotståndet inte av däck, friktion och lutning, utan av ett integrerat magnetbromssystem. Genom att trampa på motionscykeln sätts svänghjulet i rörelse via en drivrem. Ett inbyggt och styrkoreglerbart bromssystem verkar sedan på svänghjulet.

Ergometer eller sittande ergometer

Termen ergometer är ett skyddat varumärke. Vid första anblicken är en ergometer omöjlig att skilja från en vanlig motionscykel. Vissa krav måste dock uppfyllas för att en ergometer ska få kallas ergometer. Den viktigaste skillnaden mellan en ergometer och en motionscykel är bromssystemet. Ergometrar, även liggare, måste ha en virvelströmsbroms. Eddy current-bromsen har en betydligt högre prestanda än de bromssystem som vanligtvis installeras på en motionscykel och möjliggör dessutom en mycket exakt kontroll av wattantalet. Av dessa två skäl används ergometrar även inom rehabilitering och tävlingsidrott.

Liggcykel

En liggcykel uppfyller alla krav som ställs på en ergometer eller en sittande ergometer, förutom att benen sträcks framåt i stället för nedåt under träningen. Den liggande cykeln kommer ursprungligen från rehabiliteringsterapi, men passar utmärkt för alla idrottsutövare. Särskilt inom rehabilitering används liggcyklar ofta som terapianläggningar för patienter som har problem med ländkotorna. På grund av det höga ryggstödet på en liggcykel kan detta område avlastas och patienten har ingen smärta när han eller hon tränar. Sätet imponerar med ett lågt genomgångssteg och en stor sittyta, vilket ger en avslappnad sittställning även för överviktiga personer eller personer med fetma. Överkroppen förblir fri och rörlig, så att du kan träna optimalt på liggcykeln från denna sittställning. Den sittande positionen avlastar också ryggen och de intervertebrala skivorna. Den avslappnade sittpositionen på liggcykeln i kombination med en orörlig överkropp gör det möjligt att läsa, titta på din favoritserie eller, om du vill, till och med träna lite vikt träning vid sidan om.

Ergometer i vardagsrummetErgometer i vardagsrummet

För vem är liggande ergometrar särskilt lämpliga?

En liggcykel är särskilt lämplig för personer med led- eller ryggproblem. Den avlastande sittpositionen och den mjuka rörelsesekvensen är skonsam för fötter, knän och diskbågar. För seniorer och nybörjare inom idrotten är liggcykeln ett skonsamt och trevligt sätt att stärka uthålligheten, grundkonditionen och hjärt- och kärlsystemet. Musklerna är främst inriktade på underkroppen. Liggcykeln är dessutom ett mycket bra träningsalternativ för överviktiga personer med fetma (liggcyklar upp till 150 kg maxvikt), eftersom liggcyklar har breda och bekväma säten. Sist men inte minst är liggcyklar uppskattade för sin förmåga att ge ett avkopplande träningspass hemma efter jobbet. Ett kort träningspass medan du läser eller tittar på en film är alltid möjligt med en liggcykel.

Fördelar med liggande ergometer - Öka konditionen på ett hälsosamt sätt

Med en ergometer kan du träna när som helst, oavsett väder, i dina egna fyra väggar och stärka ditt hjärta och din cirkulation. Programmen för fettförbränning och muskeluppbyggnad är integrerade precis som på en vanlig ergometer och kan anpassas efter träningsmålet. Dessutom ger en bekväm sittställning ett träningspass som är mycket skonsamt för lederna. Den liggande ergometern är därför idealisk för personer med fysiska begränsningar eller äldre personer, men naturligtvis också för alla andra som vill träna.

Fördelarna med att träna med en liggcykel är följande:

  • lämplig för nybörjare och avancerade användare
  • effektiv kardiovaskulär träning möjlig
  • öka konditionen och rörligheten på ett hälsosamt sätt
  • bekvämt säte med lågt genomgångssteg och högt ryggstöd
  • Förstärkning av benmusklerna
  • särskilt lämplig för personer med led- eller ryggproblem
  • Rekommenderad träning för personer som återgår till konditionen och för personer med fetma.
  • optimal rehabiliteringsträning efter skador
  • även idealisk för äldre personer och seniorer

Vilka muskelgrupper tränas när du tränar med en liggcykel?

Eftersom den liggande ergometern endast skiljer sig från den sittande ergometern genom sätets placering, pedalerna och tramprörelsen tränas följande muskelgrupper på både ergometer och liggande ergometer:

  • Lårets övre del av låren som sträcker ut sig
  • Rak lårmuskel
  • Lårmuskel med två huvuden
  • Glutealmuskeln

Vad ska jag tänka på när jag köper en ergometer?

Liggcykeln borde vara din nya träningsutrustning för hemmet, men du är inte säker på vad du ska leta efter när du köper en liggcykel? Vi har sammanfattat de viktigaste egenskaperna som du bör tänka på när du köper en liggcykel:

  • Sittkomfort och ryggstöd
  • Bromsningssystem
  • Svänghjulets massa
  • Utbildningsprogram
  • Pulsmätning
  • Fällbar mekanism

Sits och ryggstöd: pedal med maximal komfort

Den största fördelen med en liggcykel är den mycket goda sittkomforten tack vare det breda sätet och det höga ryggstödet. Ingången eller trappan ska vara relativt låg så att du lätt kan stiga på och av liggcykeln. Det är bra om sätet kan flyttas kontinuerligt framåt och bakåt. Dessutom är höjdskillnaden mellan pedalaxeln och sätet en viktig köpfaktor för överviktiga personer. Som en riktlinje bör pedalaxeln vara minst 10 cm lägre än sätet. Det är bäst att testa kvaliteten, komforten och bekvämligheten hos sätet och ryggstödet på din liggcykel innan du köper den. Våra många HAMMER-butiker i Tyskland och Schweiz står till ditt förfogande för detta ändamål. När du köper en ergometer för liggande träning bör du också leta efter ett högt ryggstöd som stöder hela ryggen. Detta ger optimal avlastning av bäckenområdet.

Bromssystem: induktion är måttet på allting

Liggcyklar som används för rehabilitering eller tävlingsidrott är utrustade med en induktionsbroms (t.ex. bromsen på ergometern Recumbent Bike). Detta kallas också för en virvelströmsbroms. Det finns också liggcyklar med magnetiskt bromssystem, som är perfekt lämpade för hemmet och fitnesssporter. Här är det möjligt att finjustera motståndsnivåerna. Exakt styrning av effekt, som är oumbärlig till exempel vid rehabilitering eller tävlingsidrott, är för närvarande endast möjlig med en virvelströmsbroms i den liggande ergometern.

Svänghjulsmassa: Det är inte bara höfterna som kan gira.

Svänghjulets vikt är tillsammans med bottenstället och växelförhållandet en viktig faktor för en smidig trampning. Den bör vara minst 8 kg för en liggande ergometer. Ju tyngre desto bättre. Samma sak gäller för ergometern.

Urval av program: Rätt utbildningsprogram för varje smak

Ett vettigt urval av utbildningsprogram ger variation i utbildningen. Pulskontrollerade konditionsprogram är särskilt populära. Med en integrerad eller ansluten pulsmätare kan du träna bekvämt inom målpulsintervallet. Andra program som intervall, uppförsbacke och nedförsbacke hjälper till att hålla motivationen hög på lång sikt. Träningsdatorn på den liggande ergometern ska tydligt visa de viktigaste uppgifterna, t.ex. hastighet och motstånd, och vara lätt att använda. Vissa ergometrar har även gränssnitt för din mobiltelefon eller bärbara dator, som du kan använda för att koppla ergometern till olika träningsappar och program.

Pulsmätning: handpulssensorer eller bröstband.

En ergometer för liggande träning har sidohandtag med handpulssensorer. Under träningen håller du bara handtagen med händerna och pulsen kan mätas med hjälp av den inbyggda sensorn på mätytorna. Ett bröstband däremot överför din puls trådlöst till enheten. Bröstbandet sitter under din T-shirt direkt på hjärtat. En mottagare på den liggande ergometern som tar emot data från bröstbandet är vanligtvis inbyggd i ergometern. Det innebär att du alltid kan hålla koll på din puls under träningen på ergometern och kan styra intensiteten och belastningen optimalt. Den optimala träningspulsen för dig beräknas utifrån maximal hjärtfrekvens, ålder, kön, vikt och konditionsnivå.

Fällbar ergometer för liggbås

Liggbordsergometrar kräver en del utrymme i dina egna fyra väggar. Till skillnad från på ett gym eller en rehabiliteringsklinik kan det hända att den liggande cykeln hemma måste förvaras igen efter träningen. I det här fallet är en ergometer med hopfällbar mekanism exakt den rätta träningsutrustningen för ditt hem. CleverFold RC5 ergometer kan minskas i storlek efter träningen i bara 3 enkla steg och kan enkelt flyttas som en resväska med transportsystemet med 360 graders rullande väska. På så sätt sparar du 60 % av utrymmet och din liggcykel kan förvaras optimalt efter träningen. I den här videon visar vi hur lätt, snabbt och okomplicerat den hopfällbara liggcykeln kan förvaras efter träningen.

Kort sagt: Högkvalitativa ergometrar för liggande träning bör ha tillräcklig svänghjulsmassa, ett högt ryggstöd, ett brett säte, pulsmätning och ett tillräckligt stort urval av träningsprogram. Ett exempel på detta är vår .

Träning med liggande ergometer - Detta är viktigt

Din nya liggcykel finns redan hemma och du vill börja träna direkt. Inga problem - här hittar du träningstips som är viktiga för att träna med en liggcykel.

Justera den liggande cykeln korrekt

Justera sätet och ryggstödet på den liggande ergometern så att du kan sitta bekvämt och trampa framåt i en avslappnad position.

Utbildningens längd och frekvens

Nybörjare och otränade bör inte överdriva i början. För tillfället räcker det med tjugo till trettio minuters träning på ergometern två till tre dagar i veckan. Ge kroppen tid att vänja sig vid belastningen och öka stegvis. Så snart din kropp har anpassat sig till liggcykelträningen kan du långsamt börja öka längden och intensiteten. Samtidigt eller senare kan du öka träningsfrekvensen. Det är viktigt att planera långsiktigt. Det skulle vara synd om du började med att vara motiverad att träna fem gånger i veckan på ergometern och sedan förlorade din långsiktiga träningsglädje. Det är effektivare att öka träningsintensiteten i stället.

Träningsintensitet

Intensiva utbildningstillfällen är särskilt effektiva och användbara. Nybörjare och avancerade idrottare uppnår bättre resultat om de tränar endast två till tre gånger i veckan, men intensivt, dvs. med ett högt antal watt för dem. Även om träningen är relativt kort (30-45 minuter) ökar du din uthållighet och styrka samtidigt. Denna träningsform är bättre än att motivera sig själv att träna varje dag, särskilt för icke prestationsinriktade idrottare. Men du måste ändå ge kroppen tid att anpassa sig till en ökad belastning. Särskilt nybörjare bör därför inte satsa för hårt på liggcykeln i början.

Motivation

För att nå långsiktig framgång och behålla det roliga med träningen behöver du rätt motivation. Planera din liggcykelträning på fasta tider, eftersom kroppen är en vanemänniska och anpassar sig till de tider du föredrar att träna på. Träna med musik eller använd din favoritserie för att trampa på samma tid varje dag. Överdriv inte i början med liggcykeln och träna inte nödvändigtvis varje dag, men njut också av tiden mellan träningspassen.

Gå ner i vikt med en liggande ergometer

För att effektivt gå ner i vikt och öka kaloriförbrukningen med liggcykeln måste musklerna byggas upp och kosten ändras. Särskilt överviktiga personer bör upprätta en dietplan och kontrollera sitt dagliga kaloriintag i början. För att bygga muskler och öka kaloriförbrukningen när du tränar på en liggcykel måste du öka intensiteten, dvs. antalet watt. Om du bara tränar för uthållighet kommer du att förbränna färre kalorier än om du tränar för styrka - så det är bättre att träna kortare och hårdare med en liggcykel än att träna länge och med liten belastning.

Vilka alternativ finns det till den liggande ergometern?

Förutom ergometern finns det även andra apparater för att träna din uthållighet. Motionscykeln används på samma sätt som en liggcykel, men när det gäller funktionen är den föregångaren till ergometern eller den sittande ergometern. Det är inte möjligt att kontrollera wattantalet på en motionscykel jämfört med en ergometer. Ett annat alternativ till liggcykeln är inomhuscykeln , som är mer avsedd för idrottare. För att träna din uthållighet och förbättra din kondition kan crosstrainer eller löpband också vara ett optimalt alternativ.

Testa liggande ergometrar live

Utnyttja möjligheten att testa och jämföra kvaliteten på motionscyklar, sittande ergometrar och liggcyklar direkt på plats. Hos våra samarbetspartners har du möjlighet att själv testa all utställd utrustning och få råd av experter. Med ditt eget test får du genast en känsla för varje enhet och kan fatta rätt köpbeslut med gott samvete. Vi ser fram emot ditt besök!