upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

BMI räknare

BMI räknare

Vi erbjuder dig en BMI räknare för att beräkna din Body Mass Index!

BMI är ett värde som används för att uppskatta din hälsonivå. Värdet räknas ut med hjälp av din längd och vikt.

Formel för att beräkna BMI

Om du har en hög andel muskelmassa, bör du istället mäta din kroppsfettsandel hos en läkare eller med hjälp av en våg, eftersom BMI inte tar hänsyn till muskelmassa och kan ge felaktiga resultat.



Räkna enkelt ut ditt BMI:
Ange din ålder, din vikt, din längd och ditt kön och tryck sedan på “Räkna ut”. Så enkelt får du reda på ditt BMI.



Att gissa din träningsnivå

Många människor ägnar sig inte åt sport, eftersom de inte känner till sin träningsnivå. Därför bör du analysera din allmänna hälsa och kapacitet innan du sätter igång med att träna. En bra ide är att gå på hälsokoll hos en allmänläkare.

Om du vill träna för att minska mängden fett lagrad på kroppen, är det ofta hjälpsamt att ta reda på kroppsfettandelen. Här räcker det inte att bara väga sig på en vanlig våg. Kroppsfettandelen mäts bäst med hjälp av en kroppsfettsvåg. För att mäta kroppsfettsandelen kan även Body Mass Index (BMI) användas. Formeln ger ett resultat baserat på längd och vikt: vikt / (längd i meter x längd i meter). Viktigt: Ålder och kön måste tas hänsyn till för att få rätt resultat.

Det ”önskvärda” BMI värdet beror även på din ålder. Följande tabell visar BMI värde för olika åldersgrupper:

Ålder BMI
19 - 24 år 19 - 24
25 - 34 år 20 - 25
35 - 44 år 21 - 26
45 - 54 år 22 - 27
55 - 64 år 23 - 28
> 64 år 24 - 29

BMI-skalan enligt WHO:

Klassifikation BMI
Undervikt < 18,5
Normalvik 18,5 - 24,9
Övervikt 25,0 - 29,9
Fetma Klass I 30 - 34,9
Svår fetma/Fetma klass II 35,0 - 39,9
Mycket svår fetma/Fetma klass III > 40


Bra att veta

BMI för sig säger inte om du är sund eller om du lider av övervikt. Det är viktigt att se till att du äter rätt och rör på dig. För att reducera kroppsfettsandelen är både styrketräning och konditionsträning hjälpsamt.

Amerikanska forskare har bevisat hur viktigt det faktiskt är att ha tillräckligt med muskler i kroppen. Att enbart se till kroppsfettsandelen är inte tillräckligt för att kunna uttala sig om människors hälsotillstånd. För att få en sann överblick måste man även se till andelen muskler. Så länge muskelmassan i kroppen är procentuellt högre än andelen kroppsfett, spelar det inte längre någon roll hur hög kroppsfettandeln är.




Tillbaka till översikten


Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00