upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Fascia - det hemliga muskelstödet

Kom i form

Fascia

Fascia - det hemliga muskelstödet

Den nya fitnesstrenden fasciaträning med foam rollers håller just nu på att ta över fitnessindustrin och har hittat in i många hem. Foam rollers finns i olika längder, tjocklekar, med eller utan piggar, det finns DVD-filmer och böcker om denna typ av träning som marknaden rekommenderar alla att köpa. Men vad är fasciaträning och varför är det viktigt för vår träning?


Vad är bindväv?

Fascia är en bindvävnad av kollagen som ger stadga och kopplar samman muskler, ben, senor och organ. Utan bindväv skulle vi inte kunna röra oss som vi gör, och just fascian håller muskler och muskelgrupper på plats vid muskelkontraktion och gör så att rörelserna underlättas då fascia förbättrar glidförmågan. Det finns i stort sett ingen livsform som kan leva utan dessa elastiska membraner, och i växternas värld kan man t.ex. se en liknande vävnad i apelsiner och grapefrukter.

Fasciorna...

  • Ger stöd och formar kroppen.
  • Överför kraften vid rörelser från muskel till muskel.
  • Är med i kroppens försvarsfunktion genom att lymfan transporteras med hjälp av musklerna. Den transporterar både nedbrutna celler så väl som viktiga uppbyggningsämnen ut till cellerna.
  • Fungerar som en viktig vattenreservoar.
  • Är kopplad till många nervslut som har smärt- och rörelsesensorer.

Fascior som orsaken till kroppssmärta

En orsak till kronisk smärta kan kopplas till fascior. I stressade situationer kan vävnaden reagera starkt och dras samman och trasslas ihop. En förkortad eller ihoptrasslad fascia kan ge smärta i benet, upp till ländryggen och till och med upp i axeln, vilket förstås påverkar rörelseförmågan. Robert Schleip forskar om fascior och hans kollega Heike Jäger är expert på muskelsjukdomar och kronisk smärta på Ulms Universitet i Tyskland. I ett experiment stressade forskarna en fascia till vätskeform och lade till en stressignal. Sen drogs fasciorna ihop trots att inga muskler reagerade. Detta bevisar hur psykisk stress påverkar bindvävnaden och skapar förhårdnander.

Fascior kan förkortas och spännas genom operation, hållningsträning o.s.v. och kan bero på inaktivitet, dålig hållning eller skador.

Även muskelmän kan få ont i ryggen!

Om man inte vilar kroppen effektivt kan man skada sig även med normala rörelser. En kraftig eller ovan rörelse kan vara nog för att slita av muskelfästen eller få dem att krympa.

Fasciorna spelar en speciellt stor roll när det gäller förstärkta rörelser där de ska överföras från muskel till muskel. Desto mer elastisk fascia, desto mer kraft genereras och förs över. Detta lagrar energi i hela kroppen.

I träningsperspektiv är det viktigt att veta att bindväven växer mer långsamt än musklerna och detta leder ofta till överbelastning. Fasciaträning ersätter inte stryke- och uthållighetsträning men kompletterar dessa.

Målinriktad fasciaträning förebygger skador, minskar spänningar i musklerna och håller kroppen i form samt att det bidrar till ökad prestationsförmåga.

Hur tränar man fasciorna och hur påverkar det?

Den enklaste fasciaträningen för t.ex. vaderna är att skutta och hoppa, och passar bra efter uppvärmning och innan den vanliga träningen. På detta sätt har man värmt upp den elastiska effekten, senornas längd och ligamenten så att de klarar av hård träning. Man har sett att en foam roller har speciellt bra effekt efter träning, det reducerar återhämtningstiden betydligt och förbättrar följande prestationer.


Att stimulera bindväv med hjälp av en foam roller är i början ganska smärtsamt. Men med regelbunden användning kommer den istället ge en bättre känsla i kroppen och smärtreduktion. Börja med att rulla över vaderna upp till överkroppen.


Fascia

Du kan få detaljerade beskrivningar av de enskilda övningarna under: Blackroll

Fler tips för fasciaträning:

  • Istället för att endast stretcha vaden så kan man också göra det på sätesmusklerna, ländryggen och fotsulorna med sin foam roller.
  • Fasciorna svarar bra på tryck som skapas med händer, knytnävar och armbågar.
  • Man kan träna fasciorna utan en foam roller, t.ex. med pilates- eller yoga övningar.
  • Det är viktigt att alltid hålla sig aktiv och i rörelse.

För att kunna använda musklernas kraft optimalt behöver du smidiga fascior. Efter varje träning är det därför viktigt att stretcha ut ordentligt.

Vår sammanfattning: låt oss hoppas den senaste forskningen på fasciaträning som nu blivit en trend kommer bli en integrerad och naturlig del av hur vi motionerar och vårt vardagliga liv. Fördelar så som rolig och varierad träning, skadeförebyggande och ökad prestationsförmåga talar för sig själv – fasciaträning är både kul, nödvändigt och utvecklande.


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00