upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Om biologisk ålder

Hälsa & Näring

Om biologisk ålder

Hur gammal är du egentligen?

Om biologisk ålder

Vet du hur gammal du är? Det är en seriös fråga. För nu är det vetenskapligt bevisat: Förutom den biografiska eller kronologiska ålder, som ses som det antal år som vi har i bagaget, finns det nu även den biologiska åldern - som baseras på hälsotillståndet jämfört med den allmänna befolkningen. Kort sagt: Ju mer i form och friskare du känner dig, desto yngre är du, oberoende av födelsedatum på ditt pass.

Hur fastställer man biologisk ålder?

Till skillnad från din kronologiska ålder, består biologisk ålder av många olika faktorer. En viktig faktor är naturligtvis de genetiska anlagen, över vilka vi inte har någon kontroll. Men nu kommer de goda nyheterna: Endast omkring 30% av åldrandet bestäms av generna - 70% kan vi aktivt påverka!

Väsentliga faktorer för din biologiska ålder är:

  • Sport och motion
  • Näring
  • Sömnkvalitet
  • Användning av tobak, alkohol och andra droger
  • Mental hälsa
  • Arbetsrelaterad stress
  • Ett lyckligt partnerskap och sociala kontakter
  • Psykiskt välbefinnande

I denna översikt är det lätt att se hur mycket inflytande vi har på vår biologiska ålder. De som i hela sitt liv motionerat mycket, ätit hälsosamt och haft en stabil familjemiljö - kan lätt ha en biologisk ålder på 40 med 60 års kronologisk ålder.

Vad är din biologiska ålder?

Om du vill veta om din biologiska ålder motsvarar din "upplevda" ålder, kan du göra många snabba tester på nätet. De ber om genetiska uppgifter (t.ex. sjukdomar inom familjen), livsstil och familjesituation. Resultaten är ju självklart inte vetenskapligt bevisade, men ger en bra indikation.

Testa din biologiska ålder här >>

Om du vill kan du med ett blodtest få veta längden på dina telomerer. Ju kortare de små bitarna av DNA är, desto högre skulle din biologiska ålder kunna vara - eftersom de korta telomerer korrelerar med åldersrelaterade sjukdomar. Men detta test ges endast av två företag i världen (ett i USA, ett i Spanien) och dess betydelse i den vetenskapliga världen är hett omtvistade.

De bästa rådet är att lägga din energi på att leva hälsosamt istället för att slösa pengar på tester! Sanningen är att du inte bara kan stanna upp din biologiska klocka - du kan till och med vrida tillbaka den. Vi kommer att berätta vad du ska hålla dig till.

6 tips för att hålla dig ung


1. Motionera regelbundet

Människor som idrottar regelbundet känner sig mer i form och har mer energi - detta är välkänt. Men idrotten kan göra mycket mer: Med bara 30 minuters motion varje dag, kan du minska din biologiska ålder med flera år. En studie har visat att till och med 15 minuter daglig aerobisk motion minskar risken för att utveckla hjärt- och cirkulationsjukdomar och cancer. Du kan fördröja uppkomsten av åldersrelaterade sjukdomar och gikt med upp till 20 år. Det är ju en super-motivator att varje dag ta en tur på löpbandet eller i skogen!


2. Eat yourself young

En hälsosam diet vrider tillbaka din biologiska klocka med upp till 6 år: med massor av frukt, grönsaker och fisk samt mindre kött ger du din kropp massor av hälsofrämjande näringsämnen - och samtidigt undviker du att bli överviktig och minskar risken för t.ex. högt blodtryck och diabetes.


3. Rök inte

Du vet ju sjävfallet att rökning är skadligt. Men visste du att rökning förkortar ditt liv med i genomsnitt 10 år? Och till och med innan man blir allvarligt sjuk av det åldras rökare snabbare: Huden blir glåmig och rynkig och även den fysiska uthålligheten minskar. Den som inte röker kan minska sin biologiska ålder stort - upp till hela 8 år!


4. Stressa inte

Knappast någon är immun mot yrkeslivets och familjelivets stress. Ändå kan du göra en hel del för att stressen inte ska bli alltför betungande eller leda till utbrändhet: Ta tid för avkoppling - t.ex. genom yoga, autogen träning och fasta tider. Mental balans är en verklig ungdomens källa!


5. Var nyfiken

"Use it or lose it" - använd det eller gör dig av med det: Denna enkla formel gäller inte bara musklerna, utan även hjärnan. Den som inte tränar sina själsförmögenheter, kommer att bli “rörig” i huvudet och kommer att åldras mentalt. Om du är nyfiken och älskar att lära sig nya saker, håller du dig mentalt ung och hälsosam in i ålderdomen. Sugen på att lära dig ett nytt språk? Gör det! Du ökar dina kunskaper och minska din biologiska ålder på köpet.


6. Var social

Underhåll dina vänskaper, njut av din familj - de är dina bästa följeslagare på vägen till evig ungdom! Det har länge varit vetenskapligt bevisat att en stabil och kärleksfull social miljö håller dig frisk - både i själen och i kroppen. Gå därför hellre ut och jogga tillsammans med dina vänner än att sitta ensam vid datorn!



Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00