upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Så motiverar du dig till att börja träna!

Träna rätt

Motivation till att träna

Så motiverar du dig till att börja träna!

Egentligen så vill man ju röra på sig, men det är inte alltid så lätt. Ofta kommer det någonting emellan, eller man vet inte hur man ska få till det i tidsplaneringen. Även om man känner till alla hälsofördelar med att vara aktiv och röra på sig, så är det inte alltid lika lätt att verkligen ta tag i det. Vi har tagit fram 8 tips för att hjälpa dig att hitta motivationen och äntligen komma igång med att träna.



1. „Bara en snabbis…“

Du hade bestämt dig för att du skulle träna hemma ikväll, men egentligen så har du ingen som helst lust? Gör det så enkelt som möjligt för dig själv. Skrapa ihop all motivation du på något sätt kan och övertala dig själv att i alla fall köra “en snabbis” på crosstrainern. Ska vi slå vad om att när du väl kommit igång kommer du att träna längre än vad du räknat med? Det är ett psykologiskt ”knep”: att när du väl skrapat ihop motivationen till att träna kommer du även att fullfölja träningspasset. Det räcker alltså att dra ihop tillräckligt med styrka och motivation till att fokusera på att påbörja träningen.

2. Hitta en träningspartner

Det är alltid roligare att träna tillsammans. Försök att hitta en träningspartner som har liknande mål som du själv. Kanske den där vännen som också alltid pratat om att gå ner 5 kg? Tillsammans anstränger man sig mer och det är svårare att hoppa över träningen om vet att någon står och väntar på dig. På så sätt är det större chans att du får till regelbunden träning. Ni kanske till och med börjar utmana och pusha varandra till att träna mer och bli starkare.

3. Före och efter

Beroende på vad du är för typ av människa, kan det vara bra att ha en tydlig bild av dagsläget. Tycker du att du är för tjock? Ta en bild på dig själv i underkläder eller baddräkt och häng upp bilden synligt någonstans i ditt hem (t.ex på kylskåpet eller badrumsspegeln). Pinsamt? Absolut, men på så sätt ser du tydligt varje dag framför dig varför du vill sporta mer eller äta mindre. Det är riktigt bra motivation! Uppdatera bilden eftersom för att se din framgång och hitta ännu mer motivation.

Motivationshjälp för din träning
Om du tillhör de lite mindre radikala gruppen av människor kan du istället leta upp en realistisk förebild som du hänger upp istället för en bild på dig själv. Du har fortfarande ett mål framför dig som hjälper dig att visualisera din framgång.

4. Gör det som du tycker är roligt

Att springa snabbt bränner flest kalorier? Det må vara, men om du inte tycker det är kul så är det inte lönt att du tvingar dig själv till att ut och jogga varje dag. Gör det som du tycker är kul! Du kanske tycker om att spela fotboll eller tennis? Eller simmar du hellre? Välj det som passar dig och som du tycker om att göra. På så sätt blir träningen inte en plåga utan istället något som du gör för att du tycker det är roligt. Att du mår bättre och blir sundare av att göra det är bara en stor bonus.

5. Fira små framsteg!

En drömkropp trollas inte fram på en dag. Det vore därför dumt att ge upp efter ett par enstaka träningspass bara för att man inte uppnått sitt mål. Ta det hela en dag i taget och skriv regelbundet upp viktiga parametrar: Dina biceps har blivit 1 cm större? Låren har blivit 2 cm smalare? GRATTIS – du är på väg åt rätt håll. Har du märka att du på senaste tid har mycket lättare för att gå i trappor? Du har mindre ont i ryggen, känner dig mer självsäker och sover bättre? Underbart! Det är viktigt att lägga märka till de små framstegen man gör under resans gång och att vara stolt över vad man åstadkommit, även om det bara är en “liten” detalj.

Citat om motivation

6. Träna på fasta tider

Försök att hitta luckor i ditt veckoschema där du tar dig tid att träna. Det lättaste är om du väljer en fast tid varje dag (innan du duschar, medan du tittar på nyheterna), när som det passar dig bäst. Försök att hålla fast vid den tiden och se till att inte bli distraherad. Det är din tid, enbart för dig! Du kan till och med försöka se det som lyx-tid för dig och din kropp. På så sätt blir träning till en slags ritual som du inte kommer vilja ge upp, istället för att vara en jobbig syssla som måste göras. När träningen väl blivit en del av din vardag kommer du att märka att du behöver den för att må bra.

7. Regelbunden träning

Dra nytta av motivationen du hade för att komma igång med träningen för att få till en rutin där du tränar regelbundet. Snart kommet du att undra hur du levde utan att träna och kommer att sakna de träningspass du missa på grund av sjukdom eller andra viktigt saker som går före. Kroppen vänjer sig snabbt vid regelbunden aktivitet, så att efter ett tag kommer du inte klara av att sitta stilla utan din kropp kommer att tvinga dig till att röra på dig. Använd dig av det för att pusha dig själv att komma i form.

8. Vilken typ av människa vill du vara?

Det finns bara bra anledningar till att komma i form och vi har aldrig hört talas om någon som ångrat att hen tränat. Lustigt nog så är vi människor alltid glada efter att vi har tränat och till och med lite stolta – vilket är helt rätt. Kroppen är uppvärmd och mår bra och frigör endorfiner. Tänk på resultatet redan innan du börjar träna för att hitta lite extra motivation. Det är helt och hållet upp till dig vilken sorts människa du vill vara. Lat och otränad? Skulle inte tro det. Det är klart att det är jobbigt att komma igång med träningen och att uppnå sin drömkropp, men belöningen är absolut värd all smärta under resans gång.

Vi önskar er lycka till med er träning!

Produkter som passar bra till att komma igång med att träna:




14 artiklar
per sida
Rutnät Lista
  • Ordning
    • Pris
    • Ny
14 artiklar
per sida
Rutnät Lista
  • Ordning
    • Pris
    • Ny
Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00