Vattenroddare

Roddträning med vattenmotstånd

En roddmaskin tränar effektivt din uthållighet och stärker dina muskler. Vattenroddare ger en autentisk roddkänsla som på vattnet. Roddträningen med vattenroddare kan också ske i dåligt väder. Vattenmotståndet simulerar perfekt roddträning på vatten. Träning på en roddmaskin förbättrar också hållningen och stärker det kardiovaskulära systemet. Upplev ett effektivt helkroppsträningspass med en vattenroddmaskin.

Filter
Filter
Stock
Försäljning
Träningsprogram
Max kroppsvikt
Pris
Filter

4 artiklar

  1. Product Image
    Bestseller
    Aquon Waterflow
    18 399,00 kr
  2. Product Image
    Ny
    Ocean One
    Special Price 6 499,00 kr Regular Price 9 699,00 kr
  3. Product Image
    Ny
    Aquon Water Glide
    Special Price 10 799,00 kr Regular Price 14 999,00 kr
  4. Product Image
    Bestseller
    Water Stream
    Special Price 6 499,00 kr Regular Price 10 799,00 kr
per sida

Köp vattenroddmaskin

Brinner du för rodd på vattnet och vill inte ge upp din älskade träning på vattnet även i dåligt väder? Då är en vattenroddmaskin något för dig. I motsats till kabelroddmaskiner med luftmotstånd eller roddmaskiner med magnetiska bromssystem ger roddmaskiner med vattenmotstånd en autentisk träningsupplevelse som på vattnet.

Hur skiljer sig en vattenroddare från andra roddmaskiner?

En vattenroddare kännetecknas av en inbyggd vattenbehållare. Den innehåller en paddel som skapar motstånd vid rodd. Ju snabbare du utför roddrörelsen, desto starkare blir motståndet i vattenbehållaren. Motståndets styrka och ljudet av vattnet i rörelse simulerar perfekt roddträning på vattnet och garanterar en smidig och flytande roddupplevelse hemma.

Njut av en autentisk rörelsesekvens med en vattenroddmaskin och låt vattnets plaskande och brusande ta dig till dina favoritsträckor i närmaste flod eller sjö. Även under de kalla vintermånaderna kan du träna obegränsat med en roddmaskin hemma - när som helst och så ofta du vill.

Vilka är fördelarna med att träna med en vattenroddmaskin?

En vattenroddare är den perfekta träningsutrustningen för ett effektivt helkroppsträningspass. Med en vattenroddare tränar du uthållighet och styrka i lika hög grad och använder cirka 80 % av hela kroppens muskulatur. Dessutom är rodd en särskilt ledvänlig träningsform och därför ett hälsosamt alternativ för konditionsträning, även för äldre personer eller personer med smärta. Roddning belastar lederna mindre än jogging. En annan fördel med rodd är att träningen är effektivare än träning på en annan uthållighetsutrustning. Om du lider av hälsoproblem eller funktionsnedsättningar bör du rådgöra med din läkare innan du tränar med en roddmaskin.

Hur tränar jag med en vattenroddmaskin?

Sätet i en roddbåt är rörligt. Den så kallade rullande sitsen rör sig dynamiskt när roddsträckan utförs. Detta använder en av de starkaste musklerna i benet: quadricepsmuskeln. En roddmaskin med vattenmotstånd garanterar också realistiska rörelser, precis som på vattnet. Rörelsesekvensen är densamma för alla modeller. En vattenroddare skiljer sig från andra roddmaskiner endast genom motståndet/bromssystemet (vattenmotstånd i stället för luft eller i stället för ett hydrauliskt eller magnetiskt bromssystem).

Startpositionen på vattenroddare

Du börjar ditt roddträningspass på vattenroddare i startpositionen. Sitt på roddmaskinens sits och böj höfter, knän och fotleder och luta överkroppen framåt. Håll underbenen vertikala, sträck fram armarna och håll i handtaget på roddmaskinen.

Rörelsefasen på vattenroddare

Nu kan rörelsefasen på roddmaskinen börja. Den så kallade genomdragningen börjar med att sträcka på benen. Medan du fortfarande trycker bakåt med full kraft från benen, rör du axlarna och hela överkroppen mot ryggläge. Böj armarna så att de är i höjd med knäna.

Den slutliga positionen på vattenroddmaskinen

Efter rörelsefasen kommer den slutliga positionen. Sträck ut båda benen i ryggläge utan att knäna går helt igenom. Stabilisera sedan överkroppen i lätt ryggläge och dra upp handtagen på roddmaskinen mot nedre delen av bröstkorgen. För armbågarna nära kroppen. Genomdragsfasen avslutas och du sträcker återigen ut armarna fram till knäens höjd. Från ryggläge följer din kropp denna rörelse automatiskt och har internaliserat den efter några få rörelser. Förrullningen med sätet på roddmaskinen börjar så snart överkroppen är upprätt.

För att kontrollera att din kroppshållning och rörelseutförande på vattenroddare är korrekt kan du placera en spegel vid sidan om så att du kan se dig själv och roddaren. Ett korrekt utförande är viktigt och bör kontrolleras av en erfaren tränare. Detta är det enda sättet att se till att du inte skadar dig själv eller drabbas av hälsoproblem på grund av roddträning eller en felaktig roddrörelse.

En man tränar på en roddmaskin i vattenEn man tränar på en roddmaskin i vatten

Justering av vattenmotståndet i vattenroddmaskinen - hur fungerar det?

Aquon Waterflow vattenroddmaskinens 4-vägs justerbara vattenmotståndssystem gör att den individuella konditionsnivån kan justeras exakt med en vridbar ratt på vattentanken. På så sätt kan vattenmotståndet ökas eller minskas beroende på den individuella träningsnivån. Med andra vattenroddmaskiner, t.ex. Aquon Water Glide roddmaskin, anpassar sig vattenmotståndet till styrkan i dragningen. Ju snabbare roddslaget är, desto starkare är motståndet under roddningen.

Vilka muskler tränas med vattenroddare?

En vattenroddare skiljer sig i allmänhet bara från en roddare utan vatten i motståndssystemet. Rörelsesekvensen vid rodd med vatten är identisk med rörelsesekvensen vid rodd på en roddmaskin utan vatten. När du tränar på vattenroddare tränas därför samma muskler som när du tränar på roddare utan vatten. Rodd tränar alla viktiga huvudmuskelgrupper i kroppen och främjar blodcirkulationen för ett stärkt hjärt- och kärlsystem. Du använder i första hand kraften från ben- och ryggmusklerna i rörelseförloppet, men även följande muskelgrupper har nytta av träning med vattenroddare:

  • bukmusklerna
  • Arm- och axelmusklerna
  • glutealmusklerna
  • Nacken och trapeziusmusklerna

Roddmaskinens rullande säte tränar nästan alla benmuskler. Genom att träna hela kroppen med vattenroddare får du också en bättre hållning och högre prestanda. När du ror på en roddmaskin med vatten tränar du viktiga komponenter som koncentration, koordination, balans, stabilitet, uthållighet och styrka. En roddmaskin med vatten främjar din helhetshälsa. Du tränar inte bara dina muskler utan förbättrar också din uthållighet, ditt sinne och din själ. Dynamiken bakom varje enskilt roddslag och den korrekta sekvensen av rörelser i rodd ökar också fettförbränningen.

Vilka muskler tränas med vattenroddare?Vilka muskler tränas med vattenroddare?

Är rodd med vattenroddare positivt för min hälsa?

Måttlig cirkulationsträning med en vattenroddmaskin kan ha en positiv effekt på personer med sjukdomar som högt blodtryck, diabetes och hjärtarytmi. Läkare bekräftar nu att kombinationen av uthållighetsträning och styrketräning varaktigt förbättrar prestationen hos de drabbade patienterna. För förebyggande och rehabilitering är den runda rörelsesekvensen i rodd perfekt. En steglös justering av vattenmotståndet och en mild dragkraft har en hälsofrämjande effekt, medan en jämn takt förhindrar plötsliga stresspikar. Innan de köper och använder en vattenroddmaskin bör de drabbade förstås diskutera det med sin familjeläkare och bestämma rätt nivå för sådana sportaktiviteter.

Vad är viktigt när du väljer en vattenroddare?

Om du vill köpa en vattenroddmaskin har du möjlighet att välja mellan olika roddmaskiner. Både nybörjare och avancerade och tävlingsinriktade idrottare kommer att hitta vad de söker på HAMMER. Följande faktorer hjälper dig när du köper din vattenroddmaskin:

  • Storlek och praktiska egenskaper
  • Avstånd mellan pedaler och sparkplattor
  • Typ av broms-/motståndssystem
  • Dator för utbildning

Roddmaskinens storlek och praktiska egenskaper är särskilt viktiga om du har begränsat utrymme för träningsutrustning i ditt hem. Vattenroddare som Aquon Water Glide är utrustade med två transporthjul på den främre ramen så att roddmaskinen lätt kan rullas undan efter varje träningspass och lutas till ett vertikalt, utrymmesbesparande läge.

Om du är ute efter träningsergonomi och en realistisk inställning till rodd på vattnet kan avståndet mellan fotplattorna vara avgörande. Professionella roddare fäster också vikt vid ett relativt litet avstånd mellan pedalerna under övningar på torra land för att få en autentisk roddupplevelse när de förbereder sig för nästa säsong.

En roddmaskin med outrigger har en hydraulisk cylinder som kontinuerligt reglerar inställningen av motståndet. Kabeldrivna roddmaskiner har i sin tur motstånd och bromssystem som använder magneter, luft eller vatten. Det finns inget buller när du ror med ett magnetiskt bromssystem. I en roddmaskin med luftmotstånd sugs luften i turbinen in när du drar. Ju mer luft i turbinen i roddmaskinen, desto mer motstånd. I en vattenroddare finns det en paddel i vattenbehållaren som ger motstånd. Träningseffekten är densamma med extra vattenljud för att ge den oersättliga känslan av att ro på vatten.

Med en träningsdator på vattenroddmaskinen har du maximal kontroll över din prestation, din totala roddträning, dina förbrända kalorier per timme, den totala träningstiden, din puls och den tillryggalagda sträckan. Du bör hålla ett öga på din hjärtfrekvens, särskilt om du använder helkroppsträning med vattenroddare för att gå ner i vikt.

Rätt tillbehör till din vattenroddmaskin

Rätt tillbehör stöder dig när du tränar med roddmaskinen och du kan göra träningen mer varierad. Du kan också enkelt underhålla din vattenroddare hemma. Efter varje träningspass ska du torka av sätet och träningsdatorn med en fuktig trasa för att ta bort svett från roddmaskinen. Kontrollera regelbundet din draganordning och sätesrullarna på roddmaskinen för att förhindra tecken på slitage. Fyll tanken med vatten eller töm den genom öppningen på vattenbehållaren. Den medföljande sifonen gör det lättare att fylla och tömma vattentanken.

Klorintabletter

Placera en klortablett i vattenbehållaren på din vattenroddmaskin en gång om året så rensas behållaren från avlagringar, kalkavlagringar och rester från vattnet.

Skyddsmatta för golvet

Placera en golvskyddsmatta under din roddmaskin så skyddar du golvet optimalt. Den dämpar också buller.

Hjärtfrekvensmätare med bröstband

Anslut en pulsmätare med bröstband till din vattenroddare så har du alltid din puls och hjärtfrekvens synlig på roddmaskinens träningsdator. På så sätt kan du säkerställa en pulsorienterad helkroppsträning hela tiden.

Hållare för surfplatta

Träna live-sträckningar på din surfplatta för att uppleva roddupplevelsen på vattenroddare hemma på ett helt nytt sätt. En hållare för surfplatta kan fästas på vattenroddmaskiner så att du kan gå in i den virtuella träningsvärlden med roddmaskinen på din surfplatta.

Testa och köp vattenroddutrustning live på plats

Om du vill köpa en vattenroddmaskin och ta reda på olika modeller i förväg kan du besöka oss hos någon av våra HAMMER-partners. Upptäck vårt utbud av utrustning och testa en vattenroddare. Övertyga dig själv om att en roddmaskin är äkta och få den önskade modellen bekvämt levererad till ditt hem.