upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Börja inte på noll igen i vår

Hälsa och näring

Börja inte på noll igen i vår

Börja inte på noll igen i vår

Att hålla sig i form under vintern är ofta en utmaning som börjar med goda och sunda idéer men som ofta slutar med oönskade kilo på vågen. Den som tar en paus från löpningen under vintern får börja om från noll på våren. Den egna prestandanivån vid löpning sjunker snabbt och konditionen försvinner. Undvik att få panik på våren eftersom du måste börja om från börja för att uppnå samma form och prestandanivå som du hade innan du tog uppehåll. Vi ger dig några tips för att undvika att falla ner i vinterfällan.



Vi visar dig hur du håller motivationen för löpning och joggning på topp även under vintern och varför minusgrader inte behöver vara ett hinder för den första löprundan på våren.

Den som tar en paus under vintern förlorar mycket mer än bara sin form

När dagarna blir kortare och nybakade pepparkakor doftar ljuvligt, då är lockelsen stor att ta det lite lugnare under ett par månader. Löpning eller joggning på vintern, i minusgrader, mörker och snö får inte så många av oss att jubla. Och när man på våren sedan har gått upp ett par kilo och formen har sjunkit lika lågt som Marianergraven, då slår den välkända ångesten till. Det som är värst med att man inte löpträningar under vinteran är att man måste träna dubbelt så länge som man vilat för att komma tillbaka till utgångsnivån. Alla månader av träning innan vinterpausen har alltså varit helt i onödan.


Börja inte på noll igen i vår

Men så behöver det inte vara – stå upp mot Kung Bore och fortsätt träna inomhus på ett löpband som passar dig! Med endast ett par träningspass i veckan bibehåller du din prestandanivå och din form under vintern och kan börja vårens löpsäsong fräsch, med mycket kraft och full av uthållighet.


Avslappnad löpbandsträning hemma

Den som tror att hen måste kämpa sig genom snöblask och deprimerande mörker för att upprätthålla sina träningsframsteg under vintern har fel. Det är inte bara världens bästa löpare, maratonlöpare och triathleter som använder sig av löpband hemma året runt. Även motionslöpare springer inom de egna fyra väggarna, naturligtvis framför allt under vinterhalvåret. Löpträning på löpband är ett utmärkt alternativ till mörka löprundor i halka och bitande kyla och erbjuder förutom bekvämlighet och mångfaldig träning även säkerhet och skydd mot skador som snabbt kan hända i snö eller mörker.

Moderna löpband möjliggör individuell och mångsidig löpträning, inklusive berg- och tempolöpning och skonar dessutom leder med den fjädrande ytan. Hastighet, lutning och tid kan ställas in exakt för alla träningsbehov. Många löpband kan spara träningsframsteg som sedan kan användas för att ta fram en individual träningsplan.

Hålla formen, figuren och motivationen på topp:

Den som struntar i träningen på vintern eller bara tränar sällan förlorar sin form snabbare än man tror Dessutom finns det risk för att motivationen att börja träna igen avtar mer och mer, ju längre pausen varar. Detta är inte bara relevant för triathleter och maratonlöpare, som oftast tränar väldigt disciplinerat hemma under vintern, utan i synnerhet för alla motionärer som helt i onödan offrar sina träningsframsteg under vintern. Den som håller sig aktiv även när det är dåligt väder ute, bevarar sin motivation och form samtidigt som de upprätthåller sin hårt framarbetade figur och kondition.

Foerdelar Vintertraening

Väderoberoende löpträning året runt

Löpning ska vara kul och inte tortyr. Gör dig inte livet svårare än nödvändigt och träna även i spöregn, kraftigt snöfall och tvåsiffriga minusgrader genom att hoppa upp på löpbandet hemma och kör din individuella löpträning i en trygg och trevlig atmosfär. Träna dessutom i de kläder som du mår bra i och spara tid och pengar på att slippa köpa flera lager funktionskläder.

Träna sunt och säkert:

Den som springer i mörkret och/eller när det är halt riskerar att skada sig. Detsamma gäller för löpning i extrem kyla. När utomhustemperaturen sjunker under -10 °C kan det snabbt bli farligt för lungorna. Kroppen kan inte längre värma upp luften som andas in tillräckligt och lungorna och bronkerna blir irriterade. Om man dessutom på grund av nästäppa eller fel andningsteknik andas mest genom munnen räcker det med bara några minusgrader för att man ska utsätta sin hälsa för fara. Löpning inomhus på ett löpband ger säkerhet och skyddar mot skador och eventuell skadlig påverkan från kyla. Löpning stärker dessutom immunförsvaret: Med regelbunden träning – framför allt under vintern – förblir ditt immunförsvar starkt och du håller dig frisk.

Löpträning 2.0 – Framsteg som imponerar:

Moderna löpband är ett paradis för alla löpare. Starka motorer, elastisk löpyta och olika träningsprogram möjliggör mångsidiga träningspass med olika hastigheter och lutningar och passar lika bra för motionärer som för professionella maratonlöpare.

Har du inga backar där du bor? Inga problem! På löpbandet kan du med olika lutningsnivåer köra backträning när du vill. Vid lätt stigning simuleras dessutom en större belastning än den man får vid träning utomhus. Fördelen med backträning på löpband är att man inte behöver springa i nedförsbacke som belastar lederna.

Den som vill prestera och dokumentera sina framsteg från intensiva träningspass har också hittat rätt och kan utforma sin träning individuellt. Innovativa appar som kan anslutas till den senaste generationen av löpband innehåller träningsplaner och hjälper dig att uppnå ditt önskade resultat.


HAMMER Experternas tips för vinterträning:

Sätt upp mål:

Ha fasta mål för ögonen, det håller motivationen uppe och hjälper dig att behålla fokus. Om du sätter dina mål rätt och använder vintertiden till att arbeta på dina svagheter kommer du starta den nya löpsäsongen med mer kraft och mer dynamik än innan du påbörjade vinterträningen! Detta gäller: Ju mer detaljerad träningsplan, desto större framsteg.

Variera träningen:

Använd löpbandet för att utmana din kropp med ovanliga belastningar. Detta kan du dels uppnå med de oftast mångsidiga individuella träningsprogrammen för löpband genom att t.ex. träna fler lutnings- och intervallpass eller genom att samtidigt kombinera din träning med andra träningsredskap. Att samtidigt styrketräna med fria vikter eller andra träningsredskap utmanar dina muskler på nya sätt och gör att de växer. På samma gång stärks kroppens fascia på de motsvarande belastningsställena, vilket gör att dina leder och din bindväv mår bra.

Kraft vs. Uthållighet:

Vid löpträning och joggning handlar det mest om att förbättra uthålligheten. Framför allt på motionärsnivå slarvar man med den viktiga aspekten av styrketräning. Vintern är bäst till att jämna ut svagheterna inom detta område. För benen lämpar sig framför allt backlöpning på löpband samt benträning med vikter som t.ex. knäböj. Att få mer kraft över vintern har många fördelar. Löpningen blir lättare och samtidigt förbättras uthålligheten. Man kan springa med högre tempo och blir även bättre på intervallöpning och sprint. Det kardiovaskulära systemet stärks och kaloriförbränningens grundläggande omsättning stiger – mer muskler gör alltså kroppen mer vältränad och bidrar till att man går snabbare ner i vikt.


Slutsats

Lämna ursäkterna för dina vinterbilringar ute i kylan! Med regelbunden löpbandsträning håller du dig vältränad under vintern och påbörjar våren i bättre form än någonsin tidigare. Du kommer inte att börja på noll kondition igen och med dåliga tider, utan kommer vara full av energi inför den nya löpsäsongen.


Träningsredskap som vi rekommenderar:

tillbaka till översikten

Källa: © Fotolia andreaobzerova och ARTFULLY-79

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00