upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Stålmannen Sågtand Träningspass

Hammer träning

Sågtand Träningspass

Vältränad som Stålmannen – din guide till den perfekta överkroppen med sågtandsmuskler

Hollywood hunken Beau Henrz Clavill har precis kämpat mot Batman som Stålmannen i filmen “Dawn of Justice”. Den britiska skådespelaren visar gång på gång upp sin perfekt tränade överkropp. Något som verkligen fångar ögat är hans såkallade sågtandsmuskler, som gör Stålmannenkroppen så extra biffig. Men hur tränar man egentligen fram den lilla muskeln?


Var ligger den såkallade sågtandmuskeln egentligen?

Sågtandsmuskeln, eller även kallad boxningsmuskeln (lat. Musculus serratus anterior) ligger mellan bröstkorgen och skulderbladet, det vill säga övanpå sidomagmuskeln och vid sidan av den stora magmusklen. Den ser ut som en rad sågtänder – varifrån den även fått sitt namn.


Funktionen av sågtangsmusklen

Musculus serratus anterior tillhör en av de mindre musklerna i kroppen, men har många viktiga uppgifter; till exempel att lyfta revbenen vid andning, att tillsammans med M. Rhombodieus fixera skulderbladet vid brötkorgen och den hjälper samtidigt till att lyfta skulderbladen framåt.

En stark sågtandsmuskel är inte viktigt enbart för utseendets skull, utan även för många sportarten, som till exempel Boxning (därav även ofta kallad boxningsmuskeln) och diverser kastsporter. Om sågtandsmuskeln förlamas kan armarna inte längre höjas i ett horizontellt läge.

Att inriktat träna serratus muskeln

Länge trodde man att bästa sättet att träna sågtandsmuskeln på var med hjälp av “pull-overs”. Jättar som Arnodl Schwarzenegger tränade fram sin sågtansmuskel på så sätt. Idag vet man mer: det finns övningar som är mer effektiva än pull-overs. Muskeln får helt klart jobba, men det är andra större muskler som huvudsakligen byggs fram med hjälp av pull-overs.


Sågtand Download Preview

Ladda ner gratis träningspass >>
Der Sägezahn Muskel


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00