upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Stärk ditt immunsystem - med idrott!

Hälsa & Näring

Immunsystemet förstärks

Idrottens inverkan på immunsystemet

Ett av de mest komplexa organsystemen i vår kropp har fortfarande många hemligheter. Hur kommer det sig? Varför blir vissa människor snabbare sjuka än andra, och varför dör vissa människor av influensa medan andra knappt påverkas?

 



Håll dig frisk med träning

Men en sak är tydlig och bevisad: Idrott, i allmänhet fysisk aktivitet, har en tydlig inverkan på immunsystemet, dess struktur och dess färdigheter. Effekten kan vara både positivt främjande och negativt funktionsreducerande. Studier som berör effekten av träning och rörelse på immunsystemet visar följande gång på gång: Antalet celler i de vita blodkropparna, särskilt de snabba försvarscellerna (fagocyter, makrofager, granulocyter), ökar efter fysisk belastning, frigörandet av försvarsämnen (cytokiner, prostaglandiner) ökar och även andra system som är involverade i immunsystemet, som mjälten och lymfkörtlarna, får bättre blodtillförsel och därigenom ökas kapaciteten. Det är också förståeligt. Idrott och rörelse betyder "stress". Stress på ett positivt sätt! Lungorna genomströmmas av en stor mängd luft fylld med främmande ämnen och bakterier, kraven på organen är större under träningen än i viloläge, och det bildas många ämnen som måste brytas ner. Huden får en bättre blodgenomströmning och minskar den naturliga barriären genom att öka svettproduktionen för att kyla ner kroppen.

Rätt träning är avgörande

Belastningens intensitet, ansträngningen, varaktigheten och det nödvändiga intaget av näringsämnen är avgörande för om immunsystemet drar någon nytta av träningen. De nämnda fördelarna för immunsystemet kan bara ge effekt om kroppen utsätts för "positiv stress", det vill säga en belastning som inte leder till total utmattning. Vanligtvis handlar detta om submaximala belastningar mellan 30 till 60 minuter, som inte får ske för länge i ett så kallat anaerobt tillstånd, d.v.s. ett tillstånd där kroppen förbrukar betydligt mer syre än den kan tillhandahålla.

Om belastningen pågår för länge i den anaeroba zonen kan immunförsvaret försvagas betydligt. Å ena sidan på grund av bristen på syre, å andra sidan på grund av den höga nivån av stresshormoner, framför allt kortisol, vilket avsevärt minskar funktionen hos många immunceller. Denna effekt är för många känd som läkemedlet kortisols "antiallergiska och antiinflammatoriska" effekter. Det förekommer ofta att idrottare blir sjuka efter tävlingar som maratonlopp eller extremt långa bollsportmatcher, om inte en nödvändig återhämtning påbörjas omedelbart.

Vill du göra något bra för ditt immunförsvar (och de andra otaliga organen i din kropp)? Rör på dig, styrketräna, simma. Med måtta. Här gäller 2 000 kcal-regeln. Regeln säger att 2 000 kalorier som förbränns extra genom sport per vecka, ger den nödvändiga stimulansen som kroppen behöver för att förebygga och stärka organens funktioner.


Experttips

Mitt personliga tips för effektiv förstärkning av immunsystemet:

Ägna dig åt 30 till 45 minuters konditionsträning varannan dag, till största del i det aeroba området (springa utan att flåsa), plus en till två timmars styrketräning per vecka med hjälp av den egna kroppsvikten, små träningsredskap som hantlar och Theraband eller i multigym. Lägg till regelbundna sauna- och vilodagar så ska du se att immunsystemet får allt vad det behöver.


Med detta regelbundna träningsprogram hör du också snart till gruppen människor som hävdar att de "aldrig är sjuka". Du kommer att märka det. Idrott är balsam för själen och immunsystemet.


Dr Moritz Tellmann

Om skribenten: Dr Moritz Tellmann är idrottsläkare, personlig tränare och fitnessmodell.


tillbaka till översikten

Bildkälla &#169 Fotolia Lars Zahner

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00