upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Motionsband - Läs allt om promenadband här!

Uthållighet / Cardio

Motionsband

Allt om löpband

Springa inom- eller utomhus? Här är skillnaderna

Ett löpband ger möjligheten att fortsätta löpträna inom dina egna fyra väggar. Vare sig det gäller en intensiv förberedelse för ett idrottsevenemang, för att kompensera för det dagliga livet eller att göra cardio för fullständig och alternativ träning.



Efter att ha löpt på ett löpband kan första tanket vara att det är precis som att löpa utomhus, men det finns stora skillnader. Framför allt är promenad, joggning och löpning på motionsband lättare. Det beror på att kroppen inte behöver röra sig framåt, i stället är en löpande rörelse kompenserad av motståndet i motionsbandet. Utomhus rör vi oss framåt med hjälp av att trycka ifrån marken och röra sig framåt. På ett löpband faller denna ansträngning bort.

Det är också intressant att löpning på motionsband med tiden blir mer ansträngande än löpning utomhus. Det kan bero på förhållandena runtomkring, som att det är varmare innomhus och att det inte blåser, vilket gör att kroppen producerar mer energi.

En annan faktor som kan göra att det med tiden blir svårare att gå på ett promenadband är om motorn är för svag (för få hästkrafter). Det kan leda till ojämn takt eftersom stegen bromsar själva bandet medan du löper. För maskiner med dålig kvalitet kan det vara svårt att veta hur exakt motorern är kalibrerad, vilket kan göra att löprytmen störs.

Medan träning på ett löpband inte är samma sak som utomhus, har det trotsallt tydliga fördelar:

- Löpteknik
Man kan kontrollera sin löpteknik och testa nya tekniker, eftersom bördan inte är så hög i början.

- Regenerering
Regenerativ träning är underbart på löpband, eftersom du själv väljer miljöförhållanden och de hålls konstanta.

- Variation
Ett löpband ger variation och en smula frisk luft i träningen. Oavsett vad du föredrar, om det är berg och dal löpning, jämna vägar eller intervall träning så finns allting tillgängligt med ett par knapptryck.

- Självständighet och planeringssäkerhet
Ett löpband ger dig möjligheten att träna när som helst utan mycket planering eller förberedelse. Det kan ofta vara en välsignelse om du bara vill rensa dina tankar.


Motionsband 2



Avancerad teknik

Detta måste ett motionsband ha:

- Kraftig motor och drivenhet
En solid motor med tillräckligt med hästkrafter garanterar bekymmersfri och flytande träning, även i låga hastigheter. Otillräcklig kraft (hk) ger ojämn takt, vilket i sin tur kan leda till oren löpteknik.

- Lutningsfunktion
Ett löpband utan lutningsfunktion är egentligen inte ett löpband. Det ger en möjlighet att imitera berg och dal löpning och integrerar en annan dimension i träningen.

- Breda och stabila sidopaneler
Sidorna på ett löpband måste vara täckta, eftersom de är en säkerhetsfaktor. Det kan hända att man tappar balanse eller måste gå av bandet snabbt.

- Kompetent datorstyrning med pulsmätningssystem
Kompetent datorstyrning är mycket viktigt för framgångsrik och varierad träning. De olika programmen bör göra det möjligt att förutom manuell träning också utföra berg och dal löpning, intervallenheter och varierande distanslöpning. De flesta löpband har ett pulsmätningssystem som är kompartibelt med populära brösbandmätare. Här skiljer sig löpband endast i de specifika pulsprogram.

- Dämpad och halkfri
Utvecklingen av löpband, skulle kunna kallas en vetenskap för sig. Det finns stora skillnader mellan löpband t.ex. hållfasthet, stabilitet, grepp, nötning, elasticitet, tjocklek, o.s.v. Dämpning av löpband brukar vara medelhårt som är jämförbart med skogs- och fältstigar.

Då kan du vara utan:

- Promenadband förmånlig pris
Det kommer ut fler och fler billiga löpband på marknaden. De saknar ofta stabilitet och prestanda och kan enbart användas till promenader då de har en max hastighet på 10km/timmen. Det är tveksamt om det verkligen är värt att lägga pengar på en sådan produkt.

- Knappkaos på displayen
Det finna en del löpband på marknaden som har en förvirrande display. Det är väldigt ofördelaktigt, speciellt om man vill träna intensivt.

- Alltför små display
Dåligt läsbara displayer är helt enkelt inte acceptabelt. För varje löpning ska positionsvärden vara lätta att läsa, även i direkt solljus.

- Felplacerade handtag
Vid första blick är den här egenskapen kanske inte så betydande, men efter de första träningar visar det sig om handtagen är väl positionerade. För små eller för korta hantag är ofta störande för själva träningen.

Vi rekommenderar följande maskiner:

Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00