upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Crosstraining: Har du testat en crosstrainer redan?

Uthållighet / Cardio

Stepmaskin

"Crossar“ du redan eller springer du fortfarande?

Du brinner för att springa, men det räcker att titta ut genom fönstret en kall och regning höstdag för att tappa motivationen.

Speciellt idrottare som gillar att vara utomhus har svårt för att motivera sig när det är dåligt väder. För andra är det svårt att hitta motivationen för att träna efter jobbet! I båda fallen kan uthållighetsträning inomhus vara till stor hjälp.


Den populära motionscykeln har förträngts från sin första plats. För tillfället är det crosstrainern som ligger etta i popularitätsskalan. En bra grund till att ta en titt på cardiomaskinen!

Till skillnad från att träna sittande med en motionscykel utförs träningen på en crosstrainer stående. Rörelsen stimulerar gång. Fötterna placeras på fotstöden, händerna tar grepp om handtagen och styr sedan armar och ben korsvis (eng. Cross). På så sätt är även överkroppen aktiv under träningens gång.

Crosstrainers kan användas på olika sätt, vill du veta vilken crosstrainer som skulle passa just dig så rekommenderar vi att du läser vårt crosstrainer test.

Högre kaloriförbrukning

Den aktiva rörelsen av ben, bål och armar gör att en hel del energi förbrukas. Med måttlig motion bränner kroppen ungefär 600 kilokalorier per timme. Dessutom anpassar det kardiovaskulära systemet sig till träningsbelastning, pulsen sänks, syreupptagningen ökar och hjärtat blir effektivare. Blodcirkulationen förbättras och immunförsvaret stärks. Stora riskfaktorer som fetma, högt blodtryck och höga blodfettnivåer kan minimeras genom konditionsträning på crosstrainer.

Ledskonande träning

En annan fördel med crosstrainer: Rörelsen är den samma som vid jogging eller walking, men belastningen är betydligt mindre. Fötterna håller sig kvar vid fotstöden, rörelsen hålls svävande och är därmed skonsam för lederna. Om man inte kan jogga på grund av hälsoproblem är en crosstrainer ett bra alternativ för då kan träning effektivt men försiktigt fortsättas.

I den typiska crosstrainers befinner sig svänghjulet bakom den som tränar. På senare tid har det kommit in crosstrainers på marknaden som har svänghjulet monterad på framdelen. På så sätt är rörelsen något längre och jämnare.

Träning med en crosstrainer är mångsidig och varierad. Högkvalitativa crosstrainers erbjuder en mängd olika träningsprogram för att alla ska hitta något som passar dem. Du kan välja mellan berg och dal profiler men även mellan individuella pulsprogram. Pulsen kan lätt mätas med hjälp av pulssensorerna på handtagen.

Cardioidrottare och fitnessentusiaster kan under den kalla årstiden hålla sig i form med hjälp av en crosstrainer och under våren gå tillbaka till naturen. Otränade nybörjare kan använda sin crosstrainer för att komma igång med träning överhuvudtaget och personer med hälsoproblem kan ta hand om sin fysiska hälsa. Crosstrainer – en maskin för allt och alla!

Vi rekommenderar följande maskiner:


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00