upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Crosstrainer test - Jämför hos Hammer-traning.se

Uthållighet / Cardio

Crosstrainer test - Jämför hos Hammer-traning.se

Crosstrainer test - Här hittar du de bästa!

En crosstrainer är ett riktigt bra träningsredskap som tränar uthållighet samtidigt som det ger en bra fettförbrännande effekt. Du använder både armar och ben i en crosstrainer vilket höjer pulsen snabbt och ger effektiv träning. På en crosstrainer går det lika bra att träna hemma som på gymmet.

Men när man planerar att köpa en ny crosstrainer så kan det vara svårt att hitta rätt i djungeln bland olika modeller. Därför kommer här ett test av olika crosstrainers du kan välja mellan, så du inte köper grisen i säcken utan får det du är ute efter.

Köp rätt crosstrainer

Med crosstrainers får man det man betalar för. De bästa och mest hållbara maskinerna är också de stabilaste och som vanligtvis kostar mest. En smidigare och lättare crosstrainer funkar oftast lika bra, men har inte samma hållbarhet och prestanda - med exempelvis bredare fotavstånd och lättare svänghjul. Vissa extrafunktioner kan också fattas på de enklare modellerna.

Crosstrainer test - bäst i test!

FINNLO by Hammer Loxon - det bästa valet för dig som vill ha en pålitlig crosstrainer i bästa kvalitet som gör träningen enkel. På skärmen kan du läsa all info du behöver, bland annat puls, pulszoner, hastighet, distans osv. Crosstrainern har ergonomiska fotavstånd och ett svänghjul av bästa kvalitet. Maxvikt 150 kg. Pris: ca 8490 kr.

Hammer Crosstrainer Crosslife XTR är bäst i test i mellanpris-nivån. Denna crosstrainer är ett smart val för dig som vill ha en crosstrainer av hög kvalitet till ett bra pris. Svänghjul och fotavstånd är fortfarande bra, och crosstrainern är stadig och hållbar. Maxvikt 130 kg. Pris: ca 4490 kr.

Hammer Crosstrainer Ellyptech CT3 är en förmånlig crosstrainer, men som ändå har alla viktiga funktioner du behöver. Denna crosstrainer klarar alla test med glans på samma sätt som de dyrare crosstrainers. Skillanden är att denna crosstrainer har ett lättare svänghjul och har därför inte samma stabilitet som de dyrare maskinerna. Maxvikt: 100 kg. Pris ca 2490 kr.

Konditionstest för crosstrainer

Har du en crosstrainer som står och skräpar i ett hörn så är det hög tid att plocka fram den nu - för här kommer några bra tips på hur du kan träna och testa dig själv på en crosstrainer. Crosstrainern är väldigt bra att använda som uppvärmning inför ett styrketräningspass, men det går också bra att träna hela konditionspass på crosstrainern om du föredrar det.

Test för att följa med din utveckling

Oberoende av din form, ålder och träningsbakgrund så lönar det sig att göra konditionstest med jämna mellanrum. Konditionstest ska du alltid enbart jämföra med dig själv, och inte med andra, och tanken med testen är att du kan ta det på nytt efter en tid för att se hur du förbättrat dig.

Du kan exempelvis göra så att du delar in din träning i perioder på sex veckor. Innan du börjar träningen så gör du ett konditionstest. Sedan tränar du i sex veckor, som följs upp av en lättare vilovecka. Under viloveckan kan du göra konditionstestet igen för att se hur du utvecklats under perioden. Fortsätt sen efter viloveckan med nästa sexveckorsperiod.

På detta sätt blir träningen psykiskt lättare att hålla igång med, när du har viloveckorna och träningstesten att se fram emot.

Test för crosstrainer - så här gör du

Det går riktigt utmärkt att testa sin kondition på en crosstrainer, så länge din crosstrainer har en panel som visar tid och sträcka. Lägg gärna på musik i bakgrunden som du gillar, som peppar dig under testet.

Här kommer ett exempel på ett test du kan göra på din crosstrainer

Gör så här: Värm upp innan testet i en lugnt tempo under 10 minuter. Du ska bli varm i kroppen, men du ska inte bli speciellt andfådd, så håll motståndet på en låg nivå.

Efter uppvärmningen nollar du crosstrainern, så att sträckan är på 0. Sen följer testet, där du under 12 minuter ska ta dig fram så lång sträcka som möjligt. Starta crosstrainern samtidigt som du direkt lyfter upp motståndet. Du kan själv välja motstånd och tempo, och under de 12 minuterna kan du sänka och öka motståndet. Det är endast den totala sträckan som räknas i slutändan. Tänk ändå på att spara lite krafter ända till slutet, så du orkar även de sista minuterna. Under de två sista minuterna kan du gå all-in - pressa dig själv! Kom ihåg att anteckna slutresultatet (d.v.s sträckan under 12 minuter) när du är klar.

Efter testet kan du gärna varva ner ännu 10 minuter i lugnt tempo, när du hunnit återhämta dig lite.

Så vad berättar detta crosstrainer test åt dig?

Som sagt så ska du enbart jämföra resultatet från testet med dig själv, och inte med någon annan. Dessutom så kan olika crosstrainer av olika tillverkare ge lite olika resultat i sträcka som mäts. Därför är det bra att alltid göra testet på samma crosstrainer, om möjligt. Men det du kan sikta på är att komma över 2 kilometer. Har du tränat mycket tidigare, så sikta på över 2,5 kilometer. Blir ditt resultat under 2 kilometer på 12 minuter så är det ett tecken på att du behöver jobba mycket på konditionen i fortsättningen.

Skriv ner resultatet från testet, och spara det på ett ställe så du hittar det igen när det är dags för nästa testomgång.

Svårare än så behöver inte ett crosstrainer test vara!

Vi rekommenderar följande maskiner:


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00