upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Risken med överträning

Träna rätt

Risken med överträning

Risken med överträning

Det kan ske den vältränade maratonlöparen likasom den överenerginska nybörjaren: Överträning! Många vet inte ens om att begreppet finns och kan då inte heller tyda symptomerna rätt. Det är farligt eftersom kroppen kan ta bestående skada av ihållande överbelastning. För att undvika att det går så långt, har vi samlat ihop information om överträning och hur man kan undvika det.




Överträning

Vad orsakar överträning?

Anledningen till att överträning sker är helt enkelt en för hög träningsbelastning: Nybörjar löparen som gång på gång överanstränger sig, den erfarne maratonlöparen som kompleterar sin dagliga uthärdighetsträning med högintensiv träning för att bygga muskler, triaton atleten som kör för många tävlingar – de gör alla samma fel: för hög träningintensitet och för lite tid till återhämtning. Även stress – personlig eller jobb relaterad – kan spela roll eftersom psykisk belastning minskar produktivitet.

Vad är symptomerna för överträning?

Det finns en mångfald av symptomer som tyder på överträning: allt från ihållade olust till att sporta till överdriven träningsvärk, till konsentrationssvårighete och oro i vardagen till total utmattning, ont i leder och till och med depression. Problemet är att tecken på överträning ofta ignoreras i början, specielt av erfarna idrottare och ses som ett hinder man måste överkomma. Många väljer att då träna ännu hårdare och pushar på så sätt kroppen verkligen in i överträning. Om du tror att du lider av överträning, rekommenderar vi att söka upp en sportläkare – de kan med hjälp av sin erfarenhet ställa en säker diagnos och utesluta sjukdom.

Bli helt utbränd

Konsekvenserna av överträning är tillräckligt utforskade och kan finnas i listan över ”International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems”. Detta hänvisar till att "känna sig utbränd", ett tillstånd av fullständigt utmattning - kort utbrändhet. Vid ett sådant konstaterande är terapeutisk behandling nödvändig, vilket inte bara omfattar kroppen utan även själen. Under den senaste tiden har många idrottare insett att de lider av utbrändhet. Överträning är inte bara ett hot i tävlingsidrott utan även fritidsmotionärer utsäts för risken.

Hur behandlar man överträning?

I akuta fall hjälper enbart vila. Ge kroppen tid att ladda om sina tomma batterier. Det betyder inte att man är sängbunden – lätta promenader eller cykelturer kan vara till stor hjälp under läkningprocessen. Regenerationsfasen kan, allt efter som hur kraftig överträningen blivit, vara allt i från en vecka upp till flera månader. Läkning kan i vissa fall snabbas på med hjälp av t.ex. massage eller mycket sömn, men det skiljer sig från person till person. Det viktigaste är att lyssna på din kropp och ge den vad den behöver. Det tål att tänka på att det inte enbart är träning som gör kroppen stark utan även vila.

Hur undviker man överträning?

Svaret är egentligen busenkelt: Sund sport betyder att träning alltid följs av en vilofas som är anpassad efter träningens belastning. Facit: Lägg in en dags vila mellan uthållighetsträning och kraftträning. För nybörjare gäller det att långsam och kontinuertligt öka tempo.

Rätta produkterna för dig:




Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00