upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Olika styrketräningsmetoder – en jämförelse

Styrketräning / Muskeluppbyggning

Guidad träning vs. fri träning

Guidad redskaps- vs. kabel- vs. hantelträning

Det finns en mängd olika möjligheter för att åstadkomma muskeluppbyggnad. Vi har valt att koncentrera oss på de tre grundläggande och mest bekanta metoderna, för att kunna erbjuda er en enklare jämförelse. Det rör sig om skillnaden mellan styrketräning med hjälp av redskap, gentemot styrketräning med kabeldrag och styrketräning med fria vikter. De är alla olika i grunden, även när man ser till vilka mål som vill uppnås. Läs vidare för att få reda på skillnaderna.

 

 

Redskapsträning:

Majoriteten av idrottsanläggningar och gym lägger sin fokus på så kallade multigym eller i vår bransch mer bekant som hemmagym. De flesta hemmagym kan ses som ett slags multifunktionellt träningsredskap, med hjälp av vilket du kan träna många olika kroppsdelar samtidigt. Beroende på utrustningen och funktionaliteten på redskapet kan man även utföra olika övningar för ett och samma muskelparti. Den stora fördelen med ett hemmagym är att varje muskelparti inte behöver sitt eget redskap. Du kan även individuellt anpassa vikten med hjälp av inbyggda viktblock för att se till att träningen passar just din nivå och dina mål. En av de mest omtyckta kraftstationerna för hemmabruk är vår så kallade “all-rounder” Finnlo Autark 2500

Redskapsträning

Kabeldrag träning:

En metod som ofta används av idrottare är styrketräning vid redskap med integrerade kabeldrag moduler. Kabeldrag träning är perfekt för kombinationsövningar. Vi rekommenderar kabeldrag träning, speciellt vid sportspecifika rörelser. Den stora fördelen med kabeldrag träning är flexibiliteten i rörelserna. Det innebär att du inte är begränsad i att utföra dina övningar på ett plan, utan du kan röra dig i alla riktningar (även kallad 3D träning). Tack vare att du kan anpassa höjden på kabeldragen, kan du framkalla olika belastningsvinklar och på så sätt få ett bredare spektrum av övningar.
En stor favorit bland kabeldrag stationer för hemmabruk är vårt Multi-Gym Bio Force.

Kabeldrag träning

Hantelträning:

Hantelträning är den äldsta styrketräningsmetoden och kan spåras hela vägen tillbaka till antika Grekland. Många idrottare brinner för hantelträning eftersom det visar bra resultat. Hantelträning kan utföras antingen med hantlar eller med en skivstång med viktskivor, varav det finns olika versioner. Vid hantelträning kan du anpassa vikten efter din förmåga. Det är viktigt att se upp med formen och hur du genomför dina övningar, eftersom att det finns en större felmarginal än vid andra typer av styrketräning. Hantelövningar är väldigt effektiva då ett antal “hjälpmuskler” aktiveras för att upprätthålla balansen och eftersom att du kan anpassa hantel övningar till dina så kallade vardagsrörelser. På så sätt stärks samarbetet mellan musklerna vilket i sin tur leder till ökad koordination. Den största fördelen med hantelträning är att du kan utföra övningarna i princip var som helst – på gymmet, hemma, eller till och med under semestern eller på affärsresor.
Här hittar du vårt sortiment av hantlar, skivtänger och viktskivor: Hantlar och viktskivor

Fri träning

Här kommer en sammanfattning som framhäver skillnaden mellan och fördelarna med de olika styrketräningsmetoderna:


Fördelarna med träningsredskap:

  • Med hjälp av guidade rörelser och de rätta redskapsinställningarna, säkerställer du dina rörelser och minimerar risken för felbelastning.
  • Ytterligare en stor fördel med hemmagym är att specifika musklegrupper kan tränas med hjälp av guidade rörelseförlopp. På så sätt är träningseffekten högre och muskelmassan växer snabbare.
  • Nästan alla muskelgrupper kan tränas med hjälp av enkla rörelser, och träning med tunga vikter är möjligt även utan en träningspartner.
  • Möjligheten att själv välja träningsintensitet: med hjälp av remskivor kan vikten ställas in i små steg.
  • Ett hemmagym kan även användas till prevention och rehabilitering.


Fördelarna med kabeldrag träning:

  • Vid kabeldrag träning jobbar du mycket med balans, vilket tränar en mängd olika muskelparti samtidigt.
  • Du förbättrar den intermuskulära koordinationen.
  • Eftersom du spänner dig under hela genomförelsen av en övning stärker du din bål.
  • Du tränar alla rörelseplan (3D) med hjälp av styrketräning med kabeldrag.


Fördelarna med hantelträning:

  • Kroppen pushas maximalt eftersom alla rörelser i alla riktningar är möjliga och en mängd olika muskler belastas samtidigt.
  • Den obegränsade övningsmångfalden möjliggör ansträngande och omväxlande träning.
  • Ett hantelset är lätt att ta med sig och lätt att stoppa undan. Tar knappt upp någon plats alls.


Viktigt:

Vid kraftträning är det extra viktigt att se till att man variera övningarna. Det är viktigt att integrera olika övningar och rörelser in sin träningsplan för att se till att få ut det bästa av träningen.


Vårt facit:

Med hjälp av de olika träningsmöjligheterna kan du enkelt följa dina träningsmål och samtidigt sätta olika tyngdpunkter under träningens gång.

  • För ren muskeluppbyggnad rekommenderar vi träning vid ett hemmagym.
  • För att förbättra koordinationen och öka bål-stabiliteten rekommenderar vi träning med kabeldrag.
  • Har du erfarenhet av styrketräning men inte så mycket plats hemma? Då rekommenderar vi hantelträning.
Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00