upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Starka armar

Styrketräning / Muskeluppbyggning

Starka armar

Starka armar

För imponerande överarmar böd du lägga fokus på dina triceps. Till skillnad från vad många tror så krävs det inte bara stora biceps för att få en stor överarm, utan även tricepsen måste pumpas upp. Tricepmuskeln utgör två tredjedelar av den totala massan i överarmen.

Bicepmusklerna (lat. musculus biceps brachii) ansvarar för böjning av armen vid armbågen och för rotation av underarmen. Tricepmusklerna (lat. tricep brachii) som är bicepens motsvarighet på armens baksida ansvarar för sträckning av armen vid armbågen och med större volym är den generellt sett är starkare än bicepmuskeln.

Sammanfattning

1. Träning
När vi tränar borde vi träna armarna mindre än de stora musklerna i kroppen, eftersom de lätt blir övertränade. Under 3 träningspass per vecka borde armarna endast ingå i 1 pass, som bör ske med rätt motivation och stark vilja.

2. Kost och vila Armarna växer i sömnen precis som alla andra muskler, och behöver därför rätt näring. Innan du går till sängs är ett kaseinprotein (långsamt protein, finns till exempel i mager kvarg) perfekt för att hjälpa musklerna återhämta sig under natten.

Träningsexempel

1. Bygg massa
Bicepträning: 3 set med 8-10 reps med skivstång
Tricepträning: 4 set med 8-10 reps av tricepsextensions över huvudet

2. Definition
Bicepträning: 3 set med 20-25 reps av hantelcurls
Tricepträning: 4 set med 20-25 reps av kickbacks

Antalets sets varierar beroende på den tränandes prestation. Vikten på hantel eller skivstång bestäms efter den som tränar. Skillnaden mellan de två formerna av träning är i antalet repetitioner. Få reps är ideala för muskeluppbyggnad medan många reps är bra för definition och konditionsträning.

Följande maskiner är perfekta för att styrketräna armar:

FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2200
FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2200

Träningstips: Bicepcurls + triceps - Fäst kabeldraget precis ovanför marken och utför bicepcurls i utfallssteg med lätt böjd överkropp. Se till så att händerna hamnar brevid höften när du säker dem. På så sätt formar du även snygga triceps.


visa


FINNLO MAXIMUM by HAMMER Hemmagym FT2
FINNLO MAXIMUM by HAMMER Hemmagym FT2

Träningstips: Chin-ups till bröstet med axelbrett grep – chin-ups med eller utan stöd, men även flyes och rodd. Genom att greppa handtagen på olika sätt kan chin-ups utföras olika med varierande effekt.


visa


HAMMER 10 kg Hantel-Set, Järn
HAMMER 10 kg Hantel-Set, Järn

Träningstips: Hammercurls kan vara en träningsvariant för biceps. Med armbågarna vid sidorna, lyft ena hanteln tills din underarm är vertikal och hanteln är i linje med din axel. Återgå sedan till utgångsläget.


visa



Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00