upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Stark rygg

Styrketräning / Muskeluppbyggning

Stark rygg

Stark rygg

Ryggträning är viktigt! Sena kvällar på kontoret, långa timmar framför datorn, hektiskt familjeliv – hos många visar sig vardagsstressen i form av led- och ryggsmärtor. För det mesta sitter smärtan i ryggkorset men besvär i nacken, skuldror och ryggländen är vanliga. Ibland är sträckningen, trycket eller den stickande känslan borta efter några dagar, men de som inte rör på sig och tillbringar sina kvällar på soffan lider oftast av ryggont längre. I Tyskland lider ungefär vart tione vuxen av kroniska ryggsmärtor.

Man måste inte stå ut med återkommande smärtattacker i månader eller år! Oavsett var smärtan sitter så är det sällan en allvarlig sjuksom som ligger bakom lidandet. Hos 90 % av alla personer med ryggsmärtor är det muskler som protesterar - och dessa muskler kan du enkelt förstärka med rätt ryggövningar.

Med åldern slits ryggradens struktur ut. Slitna diskar, ryggkotor, leder och ledband har sämre möjlighet att motstå tryck utifrån. De djupa ryggmusklerna och musklerna i både rygg och höft måste hjälpa till och ta över daglig belastning. Om de musklerna är otränade och svaga påfrestas de för mycket och slår larm: enskilda muskler spänner och förhårdnar sig vilket i sin följd leder till nack-, led- eller ryggsmärtor. Låt det inte gå så långt utan stärk din rygg med regelbunden ryggträning och enkla åtgärder i ryggens vardag.

Ryggträningens hörnstenar

Huvudsyftet med ryggträning är att stärka ryggmuskulaturen så att den tål vardagsstressen den dagligen utsätts för. Ryggmuskulaturen består av många olika muskler som alla påverkar rygghälsan och bör därför tränas regelbundet . Följande positiva effekter kan upplevas när man tränar ryggen:

  • förstärkning och stabilisering av hela kroppen
  • förstärkning av magmusklerna
  • förstärkning av ryggmusklerna
  • stabilisering av de nedre ryggmusklerna
  • lateral träning och därigenom stärkning av sidorna

Om du genomför minst en övning för varje område dagligen kan du vara säker på att hålla ryggen sund och stabil i det långa loppet. Här är två exempelövningar som lätt kan utföras hemma:

Övning 1:
Ställ dig på alla fyra. Räta sedan ut högra benet och vänstra armen samtidigt och för ihop dem framför bröstet. Växla och upprepa övningen ca 10 gånger, byt sedan sida.

Övning 2, för vältränade:
Ligg på magen och stöd dig på armbågarna. Spänn kroppen rak så att den bildar en linje. Håll dig uppe i minst 15 sekunder och upprepa övningen 5 gånger.

Det finns även träningsutrustning från FINNLO och HAMMER som ger en stark rygg och förhindra ryggvärk. Ryggtränaren Tricon från FINNLO tränar speciellt raka ryggmuskler och maskinen kan lätt ställas undan för att spara utrymme i hemmet. Mag- och ryggtränare stärker rygg- och magmusklerna och därmed hela bålen.

Tänk på ryggen även i vardagen!

Rätt ryggträning är dock inte den enda viktiga till att förhindra smärtor utan även ett ryggvänligt beteende i vardagen.

Sitt rätt:
Är du en av de personer som sitter på jobbet? Då skall du vara särskilt uppmärksam nu. Skaffa dig rätt sorts stol, helst med ett rörligt ryggstöd och som enkelt kan justeras i höjd. Därigenom kommer du automatiskt att ändra din sittställning och ge din rygg mer rörelsefrihet. Dessutom är den korrekta sittställningen naturligtvis viktig - här bör den berömda 90 graders vinkel vara i fokus. När du sitter bör lår och vader ha en rät vinkel liksom buken och höften. Ändra din sittställning regelbundet och välj t.ex. att stå upp när du pratar i telefon – omväxling är nyckelordet.

Lyft rätt: Lyft alltid vattendunkar, vikter och andra tunga föremål med rak rygg och spända magmuskler. Fortsätt i knäböj för att lindra ryggen. Om du lyfter från ryggen söker sig det tryck som byggs upp mellan kotorna till diskarna och skadar ryggen.

Sov rätt: Även på natten bör du inte negligera glömma din rygg – se till att ge ryggen en bekväm ställning och mycket avslappning! Gör dig av med din gamla uppslitna madrass och skaffa dig en ny så att ryggen förblir så rak som möjligt.


Följande maskiner är perfekta för att träna upp en stark rygg:

FINNLO by HAMMER Latsdragstation Multi-Lat-Tower
FINNLO by HAMMER Latsdragstation Multi-Lat-Tower

Träningstips: Latsdrag till halsen med brett grepp! Lat Tower är speciellt utformad för latdragsövningar och gör sig perfekt för ryggövningar. Tryck ihop skulderbladen i slutpositionen när du gör pulldowns för att aktivera alla muskelfiberna.


visa


FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2600
FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2600

Träningstips: Ryggträning som på gymmet! Isolerad ryggträning som är ideal för att bygga muskler och förebygga ryggont. Intensiteten är justerbar beroende på graden av prestanda. Ryggen tränas upp och förstärks.


visa


FINNLO by HAMMER Ryggtränare Tricon
FINNLO by HAMMER Ryggtränare Tricon

Träningstips: Ryggsträckare – Böj och sträck långsamt, men se till att hålla ryggen rak och huvudet i linje med ryggraden. Varning: sträck dig inte för långt tillbaka! Håll ryggen rak! Variera hur du håller armarna under sträckningen (t.ex. i kors över bröstet, bakom nacken, sträckta ovanför huvudet) för att öka intensiteten av träningen.


visa



Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00