upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 010-2007800
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 010-2007800 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Imponerande bröst

Styrketräning / Muskeluppbyggning

Imponerande bröstmuskler

Bland de mest eftertraktade idealen hos framförallt män, finns ett vältränat bröst. Vissa skulle påstå att det är det absolut mest eftertraktade idealet för ingen annan muskelgrupp utstrålar så mycket maskulinitet som ett stort, vältränat bröst. Kvinnor gillar dem, och andra män får respekt mot ett vältränat bröst.

Stora bröstmuskeln (lat. Pectoralis major)
Täcker hela bröstet. Möjliggör förflyttning av armen framåt, mot kroppen och inåtvändning. Är också en del av andningsmuskulaturen.

Lilla bröstmuskeln (lat. Pectoralis minor)
Lilla bröstmuskeln är täckt av pectoralis major. Dess huvudfunktion är inåtrotation, depression samt abduktion av skulderbladen axelrörelsen snett framåt. Ingår i andningsmuskulaturen.

Betydelsen av bröstmusklerna för diskarna i bröstryggradsregionen (BWS) Träning av bröstmusklerna är viktigt i behandling, rehabilitering eller i förebyggande syfte för att undgå diskbråck i bröstryggen.

Exempel

Ensidig och eventuell permanent belastning på bröstmusklerna såsom på simmare eller ensidiga yrkesmässiga aktiviteter (sitta på kontor, ensidigt hantverk) kan resultera i en puckelrygg (böjning av ryggraden i bröstregionen) och därmed överbelastning av ryggradsdiskar. Detta kan så småningom leda till ett diskbråck i bröstområdet. Det bästa förebyggandet av ett diskbråck i bröstområdet, bortsett från en bra hållning i vardagen och jobbet, är ett träningsprogram för bröstmuskulaturen, rotatorkuffen och bakre axelmusklerna. Beroende på hållningen (ryggradsposition) ska sammanvägning av de muskelgrupperna ingå i träning, men om man har en liten knöl på ryggen så bör tyngdpunkten i träningen vara på de bakre axelmusklerna och/eller rotatorkuffen.

Anmärkning

Denna förklaring är endast ett exempel och är inte en ersättning för medicinsk undersökning och/eller konsultation samt ersätter inte en sjukgymnast rekommendationer för förebyggning eller rehabilitering.

Sammanfattning

1. Träning

De bästa och mest effektiva övningarna för bröstmuskulaturen är:

  • Armhävningar: Funktionell träning; aktiverar flera muskler och därmed också metabolismen.
  • Bänkpress lutande, platt, negativ: Grundträning; en bra sammansatt övning, där många andra muskler är aktiverade, och har en påvisbar positiv effekt på hormonbalansen.
  • Cable-cross: en mycket bra övning som ger bröstmusklerna maximal stimulering, men ändå tillräckligt komplex för att aktivera metabolismen positivt.

2. Näring

Näringstillförsel bör också säkerställas. Innan du går till sängs är ett kaseinprotein (långsamt protein som finns i t.ex. mager kvarg) perfekt för att hjälpa musklernas förnyelse under natten. Bra fetter (olivolja, rapsolja, kokosolja, valnötsolja, linfröolja) främjar fettförbränningen, är avgörande för cellreproduktion och är nödvändiga för hormonproduktion.

3. Återhämtning

Muskler behöver tid för att reparera "såren" som skapas under träning och för att kunna växa mellan träningspass. Först efter den punkt där muskeln inte bara regenereras utan också har byggts upp bör nästa träningspass ske (principen om superkompensation). Exempelvis: På måndagen genomfördes ett träningspass, och på tisdagen och onsdagen finns det tecken av ömhet varvid på onsdagen faller det bort lite mer intensivt. På torsdagen har bakruset nästan försvunnit och därför bör nästa träningspass följa på fredagen.

Följande maskiner ger optimala möjligheter för att träna till ett imponerande bröst:


FINNLO by HAMMER Hemmagym Bio Force Extreme Sixpack Plus *Bäst i test 2017*
FINNLO by HAMMER Hemmagym Bio Force Extreme Sixpack Plus *Bäst i test 2017*

Träningstips: Du kan definiera dina bröstmuskler mer specifikt och effektivt genom att använda Bio Forces varierad placering av kabelstyrning för bröstpress.


visa


HAMMER Träningsbänk Solid XP
HAMMER Träningsbänk Solid XP

Träningstips: Bänkpress! Utför bänkpress liggande och sänk skivstången långsamt mot bröstet och sträck sedan armana explosivt uppåt.


visa


FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2500
FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 2500

Träningstips: Butterfly - Isolerad bröstmuskelträning som är ideal för att driva din kropp till gränsen och bränna energi. Maximal stimulering för tillväxt kan uppnås genom ökning av intensiteten.


visa


FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 6600
FINNLO by HAMMER Hemmagym Autark 6600

Träningstips: Butterflies och bänkpress – de klassiska övningarna för bröstmuskulaturen. Den huvudsakliga spänningen sker i den inre delen av bröstkorgen, men med variation kan andra delar av bröstet tränas. Autark 6000 och Autark 6600 har separata butterflyenheter och extra bänkpressenheter.


visa



Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00