upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Magträning - Tips från experten!

Hammer träning

Magträning

Magträning


Kvinnor vill ha platt mage och smal midja. Män vill ha en muskulös mage med sexpack. Men de flesta skyggar undan från det arbete som ligger bakom en tränad mage som toppmodeller eller professionella idrottsmän har. Det är sant, magträning är hårt, och viktigast av allt - det krävs regelbunden träning. Men det är värt det!

Våra magar består av olika bukmuskler: raka, sneda och tvärgående magmuskler. Med bra magträning är hela buken inblandad och stärkt. Våra fitnessexperter har valt ut de mest effektiva övningar - med och utan maskin. Tio minuters magträning om dagen är tillräckligt för att stärka musklerna och smala till midjan och buken.


Stora fördelar med magtränare:


  • Lindring av halsryggen (med nackstöd)
  • Utför en kontrollerad rörelse
  • Isolerade träning av magmusklerna (effektiv magträning)

I vår speciella magträning avstå vi med ypperst undantag från konventionell princip av reps och införa en nytt effektivt träningsprogram.

"Time Under Tension (TUT)" hänvisar till den tiden när en muskel befinner sig under spänning. Kort belastning under 20 sekunder ökar den maximala kraften, hypertrofi (ökning av muskelfibertvärsnittet) kan du träna med 20 till 50 sekunders belastning, och för muskeluthållighet kör du TUT i 50 till 120 sekunder. Se till att du har en kontrollerad och jämn rörelse och andning.

För att hålla dig motiverad i det långa loppet kan du dela upp träningen i stadier och ändra t.ex. tiden eller antal träningsenheter så att du inte blir uttråkad.


Övning 1: magtränare AB Dominox /AB Sensation


Raka magmusklerna: Ta AB Dominox eller AB Sensation. Ligg ner på rygg och placera dina händer och ben som bilden visar. Nu kör du antingen 3 gånger 15 uppsättningar med en minuts vila eller provar vår föreslagna TUT metod. Kort sagt: Gör så många repetitioner som du kan, och sedan 10 till! Men du ska se till att du inte utför övningarna för snabbt. Kontrollerade och mjuka rörelser är mer effektiva. (Håll alltid muskeln under spänning och andas jämt).

För att träna sidmagmusklerna, lägg dina ben till höger/vänster och upprepa övningen som beskrivits ovan. Se till att axel/halsområdet är avslappnad under övningen!

Tips: Om du inte har en ab trainer, försök en variant där underarmen används som stöd alltså "Plankan".



Övning 2: Träning för sidmagmusklerna med mag- & ryggtränare


Inta det läge som visas på bilden dvs. i sidled på AB & Back Trainer och luta överkroppen långsamt och kontrollerat upp och ner med hjälp av endast sidomagmusklerna.. Träna båda sidor lika, så ingen muskelobalans uppstår. Kombinera din magträning med övningar som t.ex. "hyperextension" översträckningar (Erector spinae) och uppnå därmed maximala resultat.

Övning 3: Komplett och väldigt effektiv: Den ultimata magtränaren med flera möjligheter: Bio Force Extreme & AB STRAP.


Sitt ner på magtränaren, placera magträningsremmen över axlarna och ta tag i handtagen. Spänn magmusklerna och böj långsamt överkroppen framåt. När du går tillbaka ska du vara noga med att använda en långsam och kontrollerad rörelse.

Med hjälp av AB Strap kan du träna både dom raka och sido musklerna på magen, sittande eller stående. På grund av den variabla viktintervaller, kan du anpassa din träning till att passa dig perfekt.

Här hittar du Ab Trainern och mycket mer.
Om du inte vill använda magtränare finns här tips på 10 andra bra gymredskap som är bra för magträning.



AB Dominox






AB&Back Trainer



Bio Force



Uthållighetsträning för mer synliga magmuskler:


Magmusklerna kommer att strama till sig endast när fett på magen försvinner. Det kan du får bort med uthållighetsträning. Förutom riktad magträning fokuserar våra hälsoexperter på uthållighetsträning (aerobic-träning), för att förbränna mycket kalorier. Speciellt om du bär på några extra kilo bör du jogga, gå eller cykla vid sidan av din regelbundna magträning flera gånger i veckan. Bara 30 minuter av lätt motion bränner cirka 300 kalorier. Så det är värt det! Relaterade produkter för uthållighetsträning hemma hittar du här!


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00