upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Ren njutning för din hälsa - vitaminer stödjer din vitalitet

Hälsa & Näring

vitaminer

Ren njutning för din hälsa - vitaminer stödjer din vitalitet

Om du effektivt vill förbättra din hälsa är det viktigt att du fyller på med vitaminer. Det gör du enkelt genom att äta extra mycket grönsaker och frukt eller genom att ta kosttillskott i tablettform varje dag. Vitaminer stärker vårt immunförsvar, påverkar vårt humör och är avgörande för en frisk och hälsosam livsstil. Eftersom kroppen, med ett fåtal undantag, inte själv kan producera vitaminer måste de tas upp genom kost. Det finns 13 kända vitaminer som är indelade i vatten- och fettlösiga.

Vattenlösliga B- och C-vitaminer kan inte lagras i kroppen utan måste tillföras regelbundet i form av mat och grönsaker. Fettlösliga vitaminer kan lagras i fettdepåer i kroppen och används av kroppen vid behov. Dessa inkluderar A, D, E och K vitaminer. Morötter är bäst att äta tillsammans med fett som till exempel avokado eller kött. Morötter innehåller betakaroten som omvandlas till vitamin A i våra kroppar och är en bra vitamin för hud, hår och naglar.

Det debateras ofta bland experter om det är tillräckligt att äta en balanserad kost eller om kroppen behöver tillskott av extra vitaminer. Det flesta enas dock om att om man äter rätt så bör det inte uppstå någon vitaminbrist.

För en hälsosam livstil rekommenderas det att äta cirka 5 portioner frukt och grönt per dag. Om man följer det kostrådet ffår man i sig de vitaminerns som krävs för att må bra och det är inte nödvändigt att ta extra kosttillskott.

Många tror att ”ju mer desto bättre” och knaprar i sig kosttillskott utan anledning. Det visar sig att det inte alltid stämmer, rättare sagt tvärt om. En överdosering av vissa vitaminer som t.ex. C-vitamin kan göra stor skada i njurarna. Dock bör vitaminer inte alltid avvisas. Gravida får ofta rekommendationer om att de ska ta folsyra i förebyggande syfte för att minska risken för missbildningar i fostern. Om du lider av en infektion, äter fel eller sportar på elitnivå kan det vara hjälpsamt med kosttillskott. Det är lämpligt att konsultera en läkare för att få rätt dosering.


Vitamin Källa Effekt Rekommenderat dagligt intag
A Havsfisk, morot, spenat Synen, stärkt immunförsvar 0,8 - 1 mg
B Fläsk, lever, nötter, mjölk Energi, återhämtning 10 - 15 mg
C Kiwi, äpple, potatis, apelsin Stärker immunförsvaret 100 mg
D Avokado, fisk, mjölkprodukter Främjar kalciumabsortion 5 mg
E Nötter, vegetabiliska oljor Stärker immunförsvaret 10 - 15 mg
K Kyckling, surkål, kål Benbrott och blodproppar 0,001 - 2 mg

  • Det är viktigt att få i sig C-vitamin för att förebygga stress och idrottskador.
  • Det bästa tillskottet av C-vitamin hittar du i frukt och på apotekets vitaminhylla.
Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00