upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Man kan knappt tro på allt vad muskler kan!

Hälsa & Näring

Bygg upp muskelmassa och sänk risken för hjärtdöd

Man kan knappt tro på allt vad muskler kan!

Att männsikor som rör på sig och sportar för det mesta är sundare och har mer energi är kännt sedan länge. Dock är det fortfarande oklart hur mycket positiv inverkan styrketräning har på kroppen.

Nu har forskare vid University of California försökt att göra sig klokare på ämnet och har kommit fram till att styrketräning minskar risken för plötsligt dödsfall väsentligt.


"National Health and Nutrition Examination" undersökte mellan 1999 och 2004, sambandet mellan kroppssammansättning och dödsrisken. Forskarna begränsade sina undersökningar till männsikor som redan led av någon form av hjärt- och kärlsjukdom och delat in deltagarna i 4 kategorier:

  • Lite muskelmassa, låg kroppsfettsandel
  • Lite muskelmassa, hög kroppsfettsandel
  • Mycket muskelmassa, låg kroppsfettsandel
  • Mycket muskelmassa, hög kroppsfettsandel

Resultaten var tydliga. Personer med hög andel muskelmassa och låg kroppsfettsandel besitter den lägsta risken att dö i förtid av en hjärtattak eller liknande.

Resultaten är dock kända sedan länge och på så sätt ingen särskild nyhet. Men i den nya studien så upptäcktes det något viktigt. Det är information som kommer att vara till stor betydelse för alla framtida studier och forskning.
Sa lange muskelmassan i kroppen ar procentuellt hogre an andelen kroppsfett, spelar det inte langre nagon roll hur hog kroppsfettandeln ar.

Det står nu klart, hur viktigt det faktiskt är att ha tillräckligt med muskler i kroppen. Att enbart se till kroppsfettsandelen är inte tillräckligt för att kunna utala sig om människors hälsotillstånd. För att få en sann överblick måste man även se till andelen muskler.

Studie: Muskelträning är sunt

Studien med titeln: "Relation of Muscle Mass and Fat Mass to Cardiovascular Disease Mortality" publicerades i tidskriften "American Journal of Cardiology".



Regelbunden styrketräning förbättrar strukturen av den mänskliga kroppen

Våra muskler uppfyller inte bara des klassika uppgifter som att stabilisera skelettet eller att hjälpa oss att rör på oss. Dr. Marco Toigo (lektor i muskel och träningsfysiologi vid ETH i Zurich) tar även hänsyn till bland annat mekanismerna för muskelbildning och nedbrytning. Han har kommit till insikten att muskeler utför många livsviktiga funktioner som är betydelsefulla för vår hälsa. Musklerna arbetar som en sorts kommunikationscentral i vår kropp. Hormonliknande signalsubstanser som frigörs under musklernas kraftproduktion (dvs. när musklerna andvänds) transporteras via blodet till kroppens organ där de utövar sin fulla effekt. Därför är våra organ beroende av dessa så kallade muskelsignaler, för att upprätthålla sin naturliga funktion. Utöver det så har signalsubstanserna som frigörs när musklerna i kroppen används ytterligare positiva effekter på kroppen:

  • De sänker blodtrycket
  • De stärker hjärtat
  • De är anti-inflammatorisk
  • De stärker skelettet
  • De främjar förnyelse av nervceller i hjärnan och ryggmärgen
  • De stärker den mentala kapaciteten

Friska muskler är viktigt för att upprätthålla den naturliga funktionen hos alla kroppens organ. Med hjälp av styrketräning frigörs de signalsubstanser som ger de positiva effekter vi nämde ovan. Det hjälper oss att hålla oss unga och friska.

En högre andel av muskler stabiliserar och avlastar.

Sitta stilla gör det flesta av oss upp till 10 timmar om dygnet. På jobbet sitter vi framför datorn, när vi kommer hem söker vi efter första bästa sittplats. Att inte röra på sig under en längre tid kan föra med sig hälsorisker. Understimulerade muskler kan leda till långvarig sjukdom. Som tilllägg till andra typer av sport och träning är styrketräning viktig för hälsan.

Med mer styrka blir livet mycket mer avslappnat. Man klarar lättare av att hantera den vardagliga belastningen och det är på så sätt mindre ansträngande. Kraftfulla muskler stabiliserar och avlastar lederna, vilket i sin tur hjälper till att förhindrar skador och slitning av brosk och leder. Aven den minsta rörelseutökningen i vardagen kan vara till stor hjälp.



Muskelträning

Vart tips: Rör på er så mycker som möjligt och undvik att sitta stilla för länge. Ta trappan istället för hissen, gå till arbetskamraten på kontoret i stället för att ringa, håll presentationer vid möten stående. Hemma rekommenderas ett träningspass på t.ex. en crosstrainer istället för att direkt slå sig ner på soffan när man kommer inom dörren.



Muskelträning främjar sund sömn

Människor som är i form och har en hög procentuell andel av muskler, sover bättre än människor med lägre andel muskel och som rör på sig mindre. Det beror på att kroppen reagerar på stress med ökade regenerativa processer. Det bevisas av bättre och djupare sömn efter träning.

Detta gäller för alla som nyligen börjat bli mer aktiva såväl som för de som utfört styrketräning regelbundet under en längre period. Det tål dock att tänka på att om man träna för sent på kvällen så sparkar man igång kroppens kretslopp vilket gör att man kan ha svårare för att somna. Vi rekommendera träning på morgonen. Det gör att man känner sig pigg och fräsch, eftersom endorfinerna som frigörs har en positiv inverkan på kroppen under dagens gång.

Det är även bevisat ätt hälsosam sömn leder till bättre och sundare välbefinnande. På så sätt har man mer kraft, man rör på sig mer och man håller sig frisk – ett starkt kretslopp för din hälsa.





Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00