upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Hur håller man sig frisk under förkylnings- och influensasäsong

Hälsa & Näring

foerkylning

Förkylnings- och influensasäsong: hur håller man sig frisk

Så fort den första personen kommer till jobbet hostandes och snorandes vet du att förkylningssäsongen har satt igång. Den goda nyheten är att du kan undvika att falla offer för vinterplågan med hjälp av ett par enkla tips. Nedan berättar vi hur du kan stoppa förkylningen innan den tar över och vad du kan göra för att känna dig piggare och friskare redan i morgon.



Förkylning.... Vad är det egentligen?

Bra att veta:
En förkylning är inte det samma som influsena – som tur är! En ordentlig influensa är en till dels allvarlig sjukdom som utlöses av ett influensaivirus. Typiska symptomer är du blir väldigt sjuk väldigt plötsligt, får hög feber och blir extrem trött. Jämförelsevis brukar en vanlig förkylning börja med lite halsont och blir långsamt värre. Beroende på om rhino-, parainfluensa-, coxsackie- eller RSvirus sprider sig i kroppen utlöses olika symptomer som kan variera från intensiv snuva till hosta ända till halsfluss (streptokocker). Den gamla regeln “3 dagar kommer de, 3 tagar stannar de och efter 3 dagar går de” beskriver en förkylning rätt väl. Normalt sett återhämtar man sig från en vanlig förkylning på 7 till 14 dagar.

Tips för att förhindra förkylning

Även om det känns som det, så är en årlig förkyldning inte oundviklig. Det finns saker man kan göra för att undvika att bli sjuk.

1. Stärk din kropp och ditt immunförsvar

Förebyggande åtgärder mot förkylning bör inte begränsas till höst eller vår, men bör vara en del av det årliga hälsoprogrammet. Hälsoprogrammet bör omfatta: en kost rik på antioxidanter och vitaminer, regelbunden motion, frisk luft, tillräckligt med sömn och en lägre nivå av "negativ" stress. Motion är en viktig faktor för att stärka immunförsvaret. Kardiovaskulär ansträngning såsom löpning eller cyckling stärker kroppen och ökar din förmåga att kämpa mot virus.

Se till att du äter mycket färsk frukt och grönsaker för att ge din kropp viktiga vitaminer och fytokemikalier som förbättrar din motståndskraft mot oönskade inkräktare. Vitaminer från färska livsmedelskällor bör alltid komma före kosttillskott, då kroppen är utrustad för att suga i sig det den behöver från frukt och grönt och inte från fabricerade tabletter. Du spara även pengar på att välja färska råvaror istället för kosttillskott i alla des olika former.

Ett litet extra tipp from coachen är att stärka ditt immunförsvar genom att bada bastu. En studie från Finland visar att de som regelbundet badar bastu blir förkylda mer sällan.

2. Håll virusen borta

Att ha ett starkt försvar i form av bästa möjliga hälsa är den första delen - men förkylningsviruset kan ta även det starkaste immunförsvaret till gisslan. Det är därför lika viktigt att undvika kontakt med själva viruset som det är att skydda din egen hälsa.

Undvik att ta i hand: Det kan kännas lite oförskämt, men försök att tänka på det som att du gör den andra personen en tjänst. Att ta varandra i hand är ett mycket snabbt och effektivt sätt att sprida virus på.

Tvätta händerna ofta: Återigen, händer är den enklaste vägen för förkylningsviruset att sprida sig. Dörrhandtag, tangentbord, o.s.v. är alla utmärkta bärare av bakterien. Se till att du tvättar din händer flera gånger om dagen och var noga med att undvika att röra vid din mun, din näsa och dina ögon men “smutsiga” händer.

Lufta:Oavsett om du är hemma eller på kontoret, se till att lufta ordenligt. När det är kallare ute vrider vi gärna upp värmen inne, men varm, torr luft torkar ut slemhinnor och gör dem mindre resistenta. På så sätt får virusen det lätt att gå till angrepp.

När du redan blivit förkyld

Snuva, hosta, ont i halsen, feber? Du har åkt på en ordntlig förkylning. Vad kan du göra för att förkorta ditt lidande?

1. Håll dig lugn - Lättare sagt än gjort för yrkesverksamma och fysiskt aktiva personer – men även med en vanlig förkylning hehöver kroppen vila för att kunna kämpa mot viruset som slagit sig till ro i din kropp. Ta 2 eller 3 dagar för att vila, det kommer att vara värt det. Om du inte gör det riskerar du att viruset utvecklas till något mycket värre som t.ex lunginflammation.

2. Drick mycket - Vätska liksom vila är bland det bästa du kan göra för att hjälpa din kropp på vägen. Drick mycket vatten och te för att spola ut viruset. Att dricka mycket är särskilt viktigt om du har feber.

3. Huskurer - Även om vetenskaplig effektivitet inte alltid kan bevisas, så är det många som svär på framgången av sina egna huskurer. Allt från mormors hönssoppa, till inhalering, till salvia ört – det är bara att prova sig fram och se vad som funkar för just dig.

4. Var försiktig med läkemedel - När du inte känner dig frisk är det lätt att vilja ha en snabb räddning. Problemet med att använda smärtstillande är att de bara tillfälligt dämpar symptomerna och tar inte itu med själva sjukdomen. Om du har låg fever är det bättre att låta kroppen själv jobba med att sänka temperaturen och bygga upp ett starkt försvar. Om febern stiger över 39 grade är det rekommenderat att ta ipren eller aspirin för att stötta kroppen och sänka febern. Vid kraftig snuva kan det vara bra att ta lite avsvällande nässpray, men inte längre än 7 dagar då slemhinnorna kan ta skada.

Hur länge är du smittsam?

Om du vill undvika att smitta andra bör du undvika nära kontakt i ungefär en vecka. Eftersom du kan smittas en till två dagar innan förkylningen bryter ut, är det inte helt lätt att undvika smittrisken.

Kan du motionera när du är förkyld?

Du känner dig snuvig - borde du gå ut och springa? Svaret är att det beror på. En lätt förkylning bör inte avskrämma dig från dina vanliga sporter och aktiviteter så länge som du inte anstränger dig för mycket. Men extrem trötthet, svårt huvudvärk och hosta är alla tecken på att din kropp skulle må bättre av att vila än av att träna. Med andra ord: lyssna på din kropp- den kommer att berätta för dig vad du skall göra.


Tillbaka till översikten

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00