upp
Kundjänst

HAMMER-Kundjänst
Våra experter är alltid glada att hjälpa till, så om du har några frågor gällande våra produkter eller vill beställa över telefon, kontakta våra fitnesstränare eller produktrådgivare på telefon eller per email.

Service & Råd

Telefon: 070 8804789
Måndag - Fredag: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00

Email:
Har du frågor som berör våra produkter:
produkt@hammer-traning.se

Alla andra frågor:
info@hammer-traning.se

12 månaders extra garantiförlängning!*
Varukorgen (0)
0,00 kr
Perfekt hemmaträning

Service & Råd: 070 8804789 (Må. - Fr.: 09.00 - 17.00)

Löp intervallträning på ditt löpband

 lopband Intervalltraning

När du tränar intervallträning kan du variera din löpträning oändligt mycket, du kan träna korta intervallpass, intervalllöpning med pauser eller riktigt intensiv löpning när du har börjat få känn på tekniken och effekten som intervallträning ger dig.

Ju mer intervallträning du utför, desto mer kommer din kropp att klara av när du ska ta dig an att springa långa lopp, t.ex. maraton.

För dig som vill starta med intervallträning

För dig som vill komma igång med intervalllöpning kan det vara bra att ha i tankarna att det ger dig mera av att löpa intervaller än om du går ut och springer ett långt lopp utan stopp.

Till exempel så ger det dig mycket mer om du springer 6 minuter och går i 1 minut och upprepar det så länge som du orkar, oftast brukar man klara mycket mer genom att göra den slags intervallträning än normal löpning.

Med tiden när du känner att du börjar klara mer kan du öka tiden till exempelvis 7-8 minuter och sen ha 30 sekunders vila. Du får helt enkelt känna av vad som passar dig och din kropp bäst och gå efter det.

Bra löpband

Tips till dig som vill träna intervaller på löpband

Det är nog ingen myt om att intervallträning är den bästa träningsformen för att träna ditt hjärta och lungor och får dig att hålla dig frisk på långsikt.

Innan du påbörjar ditt intervall pass på löparbandet är det väldigt viktigt att du värmer upp ordentligt så du inte riskerar att skada dig. Det bästa är om du startar 10 minuter i ett lugnt tempo och sedan ökar hastigheten långsamt. Till exempel kan uppvärmningen se ut såhär: Du kan börja med att jogga i 2 minuter och sedan gå i 1 minut och så upprepar du det i 10 minuter tills du börjar känna dig varm och lederna är mjukare.

En smart uppvärmning på löpbandet förebygger skador och gör att din motivation ökar vilket gör att du presterar mycket bättre.

När du är klar med din uppvärmning kan du öka din intensitet kraftigt för det är då det tar mest på musklerna och fettförbränningen när hjärtat ligger på sin maxpuls.

När du tränar intervallträning på löpband är det viktigt att du har valt ett bra löpband. Ju mer du tränar intervallträning desto mer högintensiv träning kommer din kropp att klara av. Det är därför viktigare att du tränar riktigt hårt under kort tid än att du tränar lång tid i ett dåligt tempo när du har dålig motivation. Kolla också våra billiga löpband.

Vill du läsa mer om våra best i test löpband kan du gå in på den här länken: löpband-bäst-i-test

Vår utrustning-rekommendation:

Betalsätt

Betalsätt

Rådgivare

Mån-Fre: 09.00-12.00 & 12.30 - 17.00